سه‌شنبه 17 مهر 1403

یکی از ماهواره‌های کشور در فضا از کار افتاد / علت چه بود؟

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
یکی از ماهواره‌های کشور در فضا از کار افتاد / علت چه بود؟

اقتصادنیوز: رئیس پژوهشگاه هوافضا با اشاره به اثرات آب و هوای فضایی بر عملکرد ماهواره‌ها، گفت: یکی از ماهواره‌های پرتاب شده کشور به دلیل مواجهه با پدیده آب و هوای فضایی از کار افتاد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، محمدرضا نوابی در نشست تخصصی اقلیم فضایی و پایش فعالیت‌های خورشیدی با اشاره به برنامه‌های بلندمدت کشور برای پرتاب ماهواره‌های بیشتر در آینده، اظهار کرد: درک عمیق از عوامل محیطی فضا و تأثیر آنها بر عملکرد ماهواره‌ها به یک امر ضروری و اجتناب‌ناپذیر در صنعت فضایی تبدیل شده و این در حالی است که تاکنون شاید به اندازه کافی به آن توجه نشده است، اما اکنون ضرورت آن به شدت احساس می‌شود.

وی، اقلیم فضا را ریشه در مباحث بنیادین اخترفیزیک و علوم پایه عنوان کرد و یادآور شد: در پژوهشگاه هوافضا با راه‌اندازی کمیته تشعشعات فضایی به مطالعه در این حوزه اقدام شد، چرا که از دیدگاه مهندسی هوافضا و فضایی، اقلیم فضا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نوابی با اشاره به اثرات تشعشعات فضایی بر عملکرد ماهواره‌ها، خاطر نشان کرد: این تشعشعات هم در عملکرد کلی ماهواره و هم در زیرسامانه‌های آنها می‌تواند اختلال ایجاد کند.

وی تاکید کرد: بر این اساس هر کشوری که قصد دارد در آینده ماهواره را به مدار تزریق کند، باید درک عمیقی از اقلیم فضا و تأثیرات آن داشته باشد.

رئیس پژوهشگاه هوافضا با اشاره به تجربیات کشور در این زمینه، اظهار کرد: یکی از ماهواره‌های پرتاب شده کشور به دلیل مواجهه با پدیده آب و هوای فضایی از کار افتاد و این تجربه اهمیت شناخت دقیق از شرایط اقلیمی فضا را برای ما تبیین کرد.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید