سه‌شنبه 3 مهر 1403

یک راهکار جالب برای موفقیت بیشتر در ترک اعتیاد

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
یک راهکار جالب برای موفقیت بیشتر در ترک اعتیاد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اگر به معتادان به جای مبارزه با وسوسه و بی‌قراری، هدف بدهیم تا انگیزه پیدا کند و آینده مناسبی را تجسم کند، میزان موفقیت برای ترک اعتیاد بیشتر می‌شود.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، آذرخش مکری طی سخنانی در "دومین همایش سالانه دانش اعتیاد؛ تازه‌های درمان اعتیاد و چالش‌های آن در ایران" که در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، اظهار کرد: برای درمان اعتیاد نیازمند یک نگرش جامع هستیم. موضوع درمان اعتیاد در دنیا در حال تغییراتی است. باید سیستم درمان اعتیاد را پویا نگهداریم.

وی افزود: در رویکردهای نوین درمانی در حوزه افسردگی و اعتیاد، موضوع فعالیت‌های لذت‌بخش مطرح است، اگر از فعالیت‌هایمان لذت نبریم دچار افسردگی و اعتیاد می‌شویم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به رویکردهای درمانی اعتیاد، افزود: برجستگی انگیزشی و بدتنظیمی لذت دو رویکرد در این حوزه هستند. در رویکرد جدید، به دنبال درمان احساس بی‌لذتی، کج خلقی، بی‌انگیزگی و بی‌حسی هستند. هدف‌های زندگی باید به ما حس خوب بدهد.

پرخاشگری از آثار منفی گرما بر روان

وی تاکید کرد: اگر به معتادان به جای مبارزه با وسوسه و بی‌قراری، هدف بدهیم تا انگیزه پیدا کند و آینده مناسبی را تجسم کند، میزان موفقیت برای ترک اعتیاد بیشتر می‌شود.

مکری با اشاره به اینکه انگیزه و هدف در درمان اعتیاد نقش مهمی دارند، گفت: انتظار لذت یکی از ارکان مهم سلامت روان است که باید مورد توجه باشد. در رویکرد درمان اعتیاد، باید این موضوع را مورد توجه قرار داد که چه کنیم تا فرد به لذت و ذوق و شوق به زندگی بیندیشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران پیشنهاد داد تا برای درمان اعتیاد و برخی بیماری‌ها و اختلالات روانپزشکی کلینیک‌های ذوق و شوق راه‌اندازی شود.