سه‌شنبه 17 مهر 1403

یک قدم تا تصویب طرح جمعیت و تعالی خانواده بعد از 7 سال کش و قوس

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
یک قدم تا تصویب طرح جمعیت و تعالی خانواده بعد از 7 سال کش و قوس

طرح «جامع جمعیت و تعالی خانواده» پس از 7 سال خاک خوردن در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی، در روز‌های ابتدایی شروع به کار مجلس یازدهم اعلام وصول شد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمه زهرا نصراللهی؛ طرح «جمعیت و تعالی خانواده» در روز‌های ابتدایی کار مجلس یازدهم، بعد از 7 سال فراموشی در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی، مورد توجه نمایندگان قرار گرفت و اعلام وصول شد.

طرح جامع «جمعیت و تعالی خانواده» در سال 92 و در 55 ماده توسط نمایندگان مجلس نهم، با هدف ترغیب جوانان به ازدواج و فرزندآوری تدوین و بسته‌های تشویقی متعددی را برای جوانان متأهل در نظر گرفت.

در واقع نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی پس از آنکه در مردادماه سال 90 مقام معظم رهبری در سخنانی، رسما و علنی به موضوع جمعیت و لزوم مقابله با سیاست‌های تحدید نسل اشاره کردند و بیان داشتند که هر اقدام و تدبیری برای کم کردن جمعیت باید پس از 150 میلیون نفر صورت بگیرد و نیز در مرداد سال 91 بار دیگر در مورد خطرات کاهش رشد جمعیت هشدار دادند و حتی از عبارت «خطا کردیم» استفاده کردند، طرحی را تحت عنوان «جمعیت و تعالی خانواده» تدوین و تنظیم کردند.

*س_نگاهی به کلیات طرح «جمعیت و تعالی خانواده»_س*

در این طرح راهکار‌های دستگاه‌های دولتی در حوزه ازدواج و مباحث پیرامون آن در چهار فصل در نظر گرفته شده است. فصل اول آن شامل تعاریف، فصل دوم اقدامات دستگاه‌ها برای کاهش سن ازدواج، فصل سوم درخصوص کاهش طلاق و فصل چهارم مباحث مربوط به مشوق‌های رشد میزان باروری و افزایش جمعیت است.

به منظور تشویق زوجین و جوانان به فرزندآوری و ازدواج، مشوق‌های متعددی در طرح «جمعیت و تعالی خانواده» در نظر گرفته شده بود تا با ایجاد شرایطی ویژه زوجین ترغیب به تولد فرزندان بیشتر شوند. از سوی دیگر تسهیل کردن مسیر ازدواج برای دختران و پسران به منظور مقابله با افزایش سن ازدواج و کاهش آسیب‌های اجتماعی از دیگر اهداف این طرح بود که به دلیل داشتن بار مالی برای دولت، به مرحله اجرا نرسید.

به گفته نصرالله پژمانفر نماینده مجلس، بخش‌هایی از این طرح در ارتباط با مشوق‌هایی برای ازدواج و فرزندآوری بود که مشوق گذاشته بودیم اگر کسی فرزندآوری کند دولت موظف به پرداخت مشوق‌هایی برای آنها شود، اما به دلیل اینکه دولت به شدت نسبت به این موضوع نظر موافق نداشت، این طرح نتوانست به صحن پارلمان برسد.

با اینکه از اهداف طرح جامع «جمعیت و تعالی خانواده» رسیدن به میزان باروری 2.5 درصدی در رشد کمی جمعیت تا سال 1404 همراه با ارتقای کیفی جمعیت و تثبیت آن تا سال 1430 مورد تأکید بود و این مهم، پیوسته یکی از دغدغه‌های اصلی سیاستمداران و مدیران ارشد نظام است، این طرح در طول این مدت مورد بی مهری ادوار مجلس قرار گرفت و با وجود نیاز مبرم جامعه به تصویب مفاد آن، هیچ‌گاه به تصویب نهایی نمایندگان نرسید.

*س_خودنمایی مجلس جدید در روز‌های ابتدایی_س*

دیگر امیدی برای بررسی این طرح که طبق تاکیدات مکرر کارشناسان حوزه خانواده نیاز مبرم جامعه است، نمانده بود که هشدار‌های رسانه‌ای چندین ساله و هشدار‌های جمعیتی بالاخره به گوش نمایندگان مجلس رسید و نمایندگان مردم در مجلس یازدهم قصد پایان دادن به خاک خوردن چندین ساله طرح مذکور را دارند، چراکه مجلس یازدهم در ابتدایی‌ترین روز‌های فعالیت خود این طرح را توسط هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول کرد که بدون شک اتفاقی امیدبخش به شمار می‌رود.

*س_یک قدم تا تصویب طرح «جمعیت و تعالی خانواده»_س*

با اعلام وصول طرح مذکور در مجلس و به جریان افتادن رسیدگی نمایندگان به آن، باید منتظر بررسی طرح در کمیسیون تخصصی زی‌ربط یا تصویب آن در صحن مجلس و سپس تکمیل فرآیند اجرایی شدن آن در سطح دستگاه‌های دولتی و کشور باشیم.

اما این پایان ماجرا نیست باید منتظر آمدن این طرح به صحن علنی مجلس باشیم، بنابراین تا تصویب این طرح یک قدم مانده است و امید است تا اعضای کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های تخصصی مجلس در این دوره، با دوری از حواشی‌های همیشگی خانه ملت، تمرکز و قوای اصلی خویش را به حل مشکلات مردم و تدوین قوانین راهگشای جامعه بگذراند.

انتهای پیام /

یک قدم تا تصویب طرح جمعیت و تعالی خانواده بعد از 7 سال کش و قوس 2
یک قدم تا تصویب طرح جمعیت و تعالی خانواده بعد از 7 سال کش و قوس 3
یک قدم تا تصویب طرح جمعیت و تعالی خانواده بعد از 7 سال کش و قوس 4