سه‌شنبه 17 مهر 1403

13 طرح آبخوانداری زنجان نقش مهمی در کاهش خسارت‌های سیل دارد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
13 طرح آبخوانداری زنجان نقش مهمی در کاهش خسارت‌های سیل دارد

زنجان - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: آبخوانداری، نقش مهمی در کاهش خسارت‌های سیل، کم‌آبی و خشکسالی دارد و هم‌اکنون 13 طرح آبخوانداری در این استان اجرا شده است.

خلیل آقاجانلو روز دوشنبه در جمع خبرنگاران، اجرای طرح‌های آبخوانداری را عامل رفع تشنگی زمین خواند و اظهار داشت: با اجرای این طرح‌ها، آب‌های سطحی و روان که امکان هدررفت آن‌ها بالا است به آب‌های زیرزمینی و منابع آبی ارزشمند تبدیل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با انجام مطالعات و شناسایی مناطق بحرانی و همچنین با اجرا و تکمیل پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در مناطق مختلف استان به‌ویژه دشت‌های بحرانی می‌توان سیلاب‌ها را مدیریت کرد.

آقاجانلو افزود: با این روش می‌توان نزولات آسمانی را در زیر زمین، حفظ و نگهداری کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: چهار پروژه از محل اعتبارات استانی و همچنین اعتبارات صندوق توسعه ملی از سال 1398 در حال اجرا است که شاخص‌ترین آن‌ها طرح آبخوانداری روستای چهرآباد در شهرستان زنجان است.

وی از افتتاح این طرح در هفته دولت امسال خبر داد و اظهار داشت: سال گذشته با موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی حدود 100 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به منظور اجرای طرح‌های مهم اختصاص یافت که سهم استان زنجان از این اعتبارات حدود 26 میلیارد تومان بود.

آقاجانلو افزود: امسال نیز از محل صندوق توسعه ملی حدود 16 میلیارد تومان برای استان زنجان در نظر گرفته شده است.

*س_برچسب‌ها_س*