دوشنبه 16 مهر 1403

14 سهره طلایی گرفتار در دام صیادان متخلف، آزادی خود را بازیافتند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
14 سهره طلایی گرفتار در دام صیادان متخلف، آزادی خود را بازیافتند

زنجان - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان زنجان گفت: 14 سهره طلایی از سوی محیط‌بانان این اداره کل از دام صیادان متخلف غیربومی، رها و به دامان طبیعت انگوران در شهرستان ماهنشان بازگشتند.

اسماعیل قلی‌زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: صیادان با استفاده از فرصت فراهم شده، دست به زنده گیری این پرندگان نغمه خوان و زیبا زده بودند که خوشبختانه خود نیز در دام گرفتار آمدند. وی اظهار داشت: این متخلفان در اراضی روستای امیرآباد واقع در داخل منطقه حفاظت شده انگوران بدون داشتن مجوز از این اداره کل، مبادرت به زنده گیری این تعداد سهره طلایی کرده بودند که توسط محیط‌بانان که مدام در حال پایش و کنترل آمد و شد در مناطق تحت حفاظت این اداره کل هستند دستگیر شدند. قلی زاده با بیان اینکه حضور به موقع محیط بانان مانع از صید بیشتر شد، افزود: از این 2 صیاد خاطی، یک رشته تور زنده‌گیری و 2 عدد قفس نگهداری پرندگان کشف و ضبط و همچنین پرونده ای در این رابطه تشکیل و افراد دستگیر شده به منظور رسیدگی حقوقی و اعمال قانون به مراجع قضایی تحویل شدند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان زنجان گفت: متخلفین آگاه باشند مبلغ جریمه هر قطعه پرنده سهره، سه میلیون ریال است که در صورت دستگیری باید آن را به عنوان ضرر و زیان به طبیعت، به حساب محیط زیست پرداخت کنند و نوع و میزان جریمه به لحاظ جنبه عمومی جرم نیز بسته به رای و نظر قاضی پرونده دارد.

قلی زاده از صیادان و شکارچیان غیرمجاز خواست هشدارهای اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان را جدی گرفته و دست از تهدید گونه های حیات وحش این استان بردارند چرا که در صورت مشاهده و دستگیری بر اساس قانون با آنان برخورد خواهد شد. وی اظهار داشت: از شهروندان، روستاییان، طبیعت‌گردان و دوستداران محیط زیست استان انتظار می رود در صورت مشاهده هرگونه تخلف موضوع را به نزدیکترین واحد محیط زیست استان اطلاع دهند تا ماموران یگان حفاظت برای دستگیری شکارچیان متخلف اقدام کنند. سهره معمولی و طلایی در تمام مناطق استان زنجان به وفور یافت می شود و اغلب نیز این پرندگان در مسیر رودخانه ها که دارای تراکم درخت بیشتری هستند مشاهده می شوند. سهره، پرنده ای کوچک جثه و اندکی کوچکتر از گنجشک خانگی با اندازه 12 سانتیمتر، دم چنگالی شکل و منقار مخروطی و نسبتا باریک بوده و پرواز این پرنده موجی و رقص مانند است.

*س_برچسب‌ها_س*