دوشنبه 16 مهر 1403

144 مقاله درباره چالش‌های اجتماعی و فرهنگی خانواده ایرانی ارائه شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
144 مقاله درباره چالش‌های اجتماعی و فرهنگی خانواده ایرانی ارائه شد

بیرجند - ایرنا - اولین همایش ملی "مسائل و چالش‌های اجتماعی و فرهنگی خانواده مسلمان ایرانی" به منظور مسئله‌شناسی و آسیب‌شناسی نهاد خانواده و با دریافت 144 مقاله از سراسر کشور در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

به گزارش ایرنا، مراسم افتتاحیه این همایش یک روزه با حضور جمعی از اساتید دانشگاه و پژوهشگران دانشگاه‌های مختلف کشور و به‌صورت ارتباط تصویری در پردیس دانشگاه بیرجند برگزار شد.

دبیر علمی اولین همایش ملی مسائل و چالش‌های اجتماعی و فرهنگی خانواده مسلمان ایرانی روز چهارشنبه در حاشیه این مراسم به خبرنگاران گفت: دبیرخانه همایش از یک سال گذشته فعالیت خود را در دانشگاه بیرجند آغاز کرد و 144 مقاله علمی از پژوهشگران سراسر کشور دریافت شد.

محمدباقر آخوندی افزود: با داوری اساتید علوم اجتماعی، 53 مقاله به مرحله نهایی رسید که در قالب سخنرانی و پوستر در همایش ارائه می‌شود.

وی گفت: 10 مقاله توسط پژوهشگران برتر به‌صورت مجازی ارایه می‌شود و یافته‌های علمی مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

عضو هیات علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه بیرجند مسائل اجتماعی خانواده، مسائل فرهنگی خانواده و مسائل نوین خانواده را از محورهای اصلی این همایش عنوان کرد و گفت: در محورهای فرعی تحلیل اجتماعی و اولویت‌بندی مسائل و آسیب‌های حوزه خانواده اعم از طلاق، خشونت خانگی، کودک‌همسری، ناسازگاری زناشویی، شکاف نسلی، نابرابری جنسیتی و مسائل و مشکلات خانواده‌های ایرانی در همه‌گیری ویروس کرونا مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: تحلیل و آسیب‌شناسی وضعیت همسرگزینی و ازدواج جوانان ایرانی، انواع، علل و راهکارهای حمایتی و ترویجی برای توسعه آن، چالش‌ها و مسائل اجتماعی حوزه بهداشت و سلامت خانواده و نقش خانواده در ارتقای سطح سلامت اعضای جامعه، چالش‌ها و مسائل مرتبط با تغییر و تحولات در بستر رسانه‌ها، فضای مجازی و فناوری، الگوهای دینی و ایرانی خانواده مسلمان ایرانی و آسیب‌شناسی اجتماعی از دیگر محورهای همایش است.

آخوندی مسائل و چالش‌های جمعیتی خانواده اعم از باروری، فرزندآوری و امید به زندگی، مسائل و چالش‌های حقوقی و قانونی خانواده و رسیدگی به آن، گذران اوقات فراغت، سرگرمی و تفریح در خانواده‌های ایرانی، نقش خانواده در ارتقای مشارکت سیاسی افراد با تاکید بر زمینه‌های مشارکتی در جمهوری اسلامی، کارآفرینی، کسب و کار بر بستر خانواده و تحلیل اجتماعی تغییرات، تحولات، چشم‌انداز و آینده وضعیت، ساختار و ابعاد خانواده‌های مسلمان ایرانی را از دیگر محورهای این همایش عنوان کرد.

وی گفت: همچنین در کنار برگزاری همایش، سلسله کارگاه‌های جانبی و طرح حمایت از پژوهش‌های خانواده نیز در نظر گرفته شده است.

عضو کمیته علمی و دبیر اولین همایش ملی مسائل و چالش‌های اجتماعی و فرهنگی خانواده مسلمان ایرانی بیان کرد: همواره این دغدغه وجود دارد که موضوعات و مسائل خانواده متولی ندارد یا کمتر به آن توجه می‌شود که در این همایش قصد داریم با تولیدات علمی، جامعه به‌خصوص متولیان را نسبت به کانون خانواده حساس‌تر کنیم.

وی افزود: متاسفانه دستگاه‌های اجرایی که عموما متولی کانون خانواده هستند در این همایش همکاری نکردند اما امید می‌رود با توجه به تبیین روش‌های علمی در این همایش بتوانیم همراهی متولیان را در توجه به خانواده و مسائل مرتبط با آن داشته باشیم.

آخوندی در ادامه با بیان اینکه این همایش به‌صورت سالانه برگزار خواهد شد تصریح کرد: خانواده یکی از مظلوم‌ترین سازمان‌ها در جمهوری اسلامی است که با مسائل متعددی روبه‌رو است و اگر توجه کافی به این کانون نشود بقیه کانون‌های جامعه را هم به مخاطره خواهد انداخت.

دبیرخانه اولین همایش ملی مسائل و چالش‌های اجتماعی و فرهنگی خانواده مسلمان ایرانی از یک سال گذشته در دانشگاه بیرجند فعالیت خود را آغاز کرد و از 25 مرداد امسال پژوهشگران مقاله‌های خود را از سراسر کشور تحویل دبیرخانه دادند.

برچسب‌ها