شنبه 14 مهر 1403

16 تن چوب جنگلی قاچاق در زنجان کشف و ضبط شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
16 تن چوب جنگلی قاچاق در زنجان کشف و ضبط شد

زنجان - ایرنا - 11 تن چوب قاچاق از سوی پلیس امنیت اقتصادی و قریب پنج نیز توسط ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان زنجان از قاچاقچیان چوب کشف و ضبط شد.

قلع و قمع بی محابای درختان و قاچاق چوب در برخی از نقاط این استان از سوی سودجویان و افراد فرصت طلب، به طور قطع و یقین محیط زیست و طبیعت بکر، زیبای زنجان را با تهدید و چالش جدی روبه رو می کند و اثرات زیانبار و خسارت‌های جبران ناپذیری را موجب می شود.

سرپرست پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی استان زنجان گفت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی هنگام کنترل مسیرهای مواصلاتی زنجان، به یک دستگاه کامیون حامل چوب مشکوک شده و برای بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.

سرهنگ یوسف اسماعیل زاده، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه قاچاق چوب ریشه به تیشه طبیعت می زند و باید از این کار اجتناب شود، افزود: ماموران در بازرسی از خودرو مورد نظر، 11 تن چوب قاچاق را کشف و به اداره کل تعزیرات تحویل دادند.

وی تصریح کرد: کارشناسان ارزش ریالی این میزان چوب قاچاق کشف شده را 350 میلیون ریال برآورد کردند، اظهار داشت: قطع بی رویه و غیرمجاز درختان جنگلی در حقیقت به تاراج بردن منابع طبیعی و تجاوز به حق و حقوق دیگران است و از شهروندان انتظار می‌رود در صورت اطلاع از قطع و قاچاق چوب بلافاصله موضوع را با مرکز فوریت های پلیسی 110 اطلاع دهند تا اقدام قانونی لازم به منظور برخورد با متخلفین به عمل آید.

سرپرست روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان نیز گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست این استان در منطقه حفاظت شده زنجان، موفق به کشف و ضبط قریب 4/5 تن چوب درختان جنگلی از سودجویان شدند.

علی مرشدی با بیان اینکه قطع درختان جنگلی از سوی قاچاقچیان چوب، ضربه بر پیکر طبیعت و محیط زیست است، افزود: محیط بانان حسین گشت زنی در منطقه حفاظت شده سرخ آباد زنجان در مسیر روستای جیزوان موفق به کشف بیش از 2 تن چوب شدند.

وی، اظهار داشت: این میزان چوب که از نوع درختان جنگلی بید و چنار بودند با استفاده از یک دستگاه وانت نیسان، حمل و جابجا می شد که در این رابطه یک فرد متخلف بومی دستگیر و به منظور اعمال قانون به مراجع قضایی تحویل شد.

مرشدی، افزود: ماموران یگان حفاظت محیط زیست مستقر در پاسگاه سهرین در مسیر روستای قشلاق واقع در منطقه حفاظت شده سرخ آباد، 2 فرد متخلف را در حین انتقال قریب 2/5 تن درخت بید، مشاهده و دستگیر کردند.

وی تصریح کرد: این متخلفین این درختان جنگلی را با استفاده از یک دستگاه نیسان وانت از حوزه شهرستان میانه از توابع استان آذربایجان شرقی قطع کرده و قاچاق می‌کردند که در دام ماموران محیط زیست گرفتار آمده و پس از تشکیل و تکمیل پرونده به مرجع قضایی تحویل شدند تا مورد اعمال قانون قرار گیرند.

*س_برچسب‌ها_س*