دوشنبه 9 مهر 1403

16 میلیارد تومان اعتبار از صندوق توسعه ملی برای منابع طبیعی زنجان پیش‌بینی شده است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
16 میلیارد تومان اعتبار از صندوق توسعه ملی برای منابع طبیعی زنجان پیش‌بینی شده است

زنجان - ایرنا - در سطح کلان از سال 97 توجه ویژه‌ای به حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری شده و اعتباراتی از محل صندوق توسعه ملی برای این امر، اختصاص یافته که سهم استان زنجان در سال‌های 97 و 98 به ترتیب 13 و 28 میلیارد تومان بود و برای سال جاری نیز حدود 16 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان روز دوشنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به اتفافاتی مانند سیل و ریزگردها هر سال، چالش‌هایی در سطح کشور وجود دارد که به تخریب منابع طبیعی برمی‌گردد و به دلیل اهمیت منابع طبیعی از سال 97 در سطح کلان کشور توجه ویژه‌ای به این حوزه شده است.

خلیل آقاجانلو خاطرنشان کرد: 200 میلیون دلار در سال 97 از محل صندوق توسعه ملی برای کل کشور، مصوب شده بود و در سال‌های 98 و 99 نیز به ترتیب 150 و 100 میلیون یورو در سطح کشور برای حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری، مصوب شده است.

وی تصریح کرد: در کنار این اعتبارات، تلاش شده تا از منابع استانی و سایر منابع نیز برای تقویت منابع طبیعی و آبخیزداری استفاده شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: پروژه‌هایی که برای اجرا از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سطح استان در نظر گرفته می‌شود با توجه به بحرانی بودن مناطق از نظر سیل‌خیزی، کاهش آب‌های زیرزمینی و میزان مشارکت و همراهی مردم در اجرای پروژه‌ها بوده و تلاش می‌کنیم این پروژه‌ها در تمام مناطق استان اجرا شود.

وی اظهار داشت: این پروژه‌ها تا کنون در هر نقطه‌ای از استان که اجرا شده و به تامین آب کمک کرده، رضایتمندی مردم را در پی داشته است.

آقاجانلو در خصوص پروژه‌های شاخص استان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، خاطرنشان کرد: بیشتر این پروژه‌ها در حوزه آبخیزداری و آبخوانداری بوده که از جمله آن‌ها اجرا و تکمیل پروژه آبخوانداری خراسانلو در دشت شهرستان ابهر و تکمیل بند خاکی کرسف در شهرستان خدابنده است.

وی افزود: یکی از بزرگترین پروژه‌های آبخوانداری کشور نیز در روستای چهرآباد شهرستان زنجان در حال اجرا بوده که امیدواریم تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

آقاجانلو تصریح کرد: علاوه بر این‌ها پروژه‌های بیولوژیک، جنگلکاری، اصلاح و احیای مراتع و طرح کاداست (محدوده‌بندی اراضی) نیز از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرا می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: مساحت جنگل‌های طبیعی این استان بیش از 70 هزار هکتار بوده که به صورت خدادادی است و ما فقط عملیات جنگلکاری در آن‌ها انجام می‌دهیم اما بعضی جنگلکاری‌ها با توزیع نهال از سوی این اداره کل توسط مردم انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه جنگلکاری طبیعی توسط مردم برای زراعت چوب انجام می‌شود، اظهار داشت: گونه‌های غالب استان شامل ارس، بنه و بادام وحشی بوده و با توجه به اعتبارات ابلاغی سالانه بین 500 تا 1000 هکتار توسعه می‌یابد.

آقاجانلو با بیان اینکه میزان آسیب وارده به جنگل‌ها سالانه متفاوت بوده و به شرایط اقلیمی مربوط می‌شود، خاطرنشان کرد: بیشترین تهدید جنگل‌های استان زنجان، آتش‌سوزی است و اگر آتش‌سوزی اتفاق نیفتد، آمار تخریب‌ها بسیار پایین است زیرا جنگل‌های زنجان، حفاظتی بوده و برداشت چوب به آن صورت وجود ندارد.

*س_برچسب‌ها_س*