دوشنبه 16 مهر 1403

17 سال در حسرت یک چاردیواری!/ تیغ تیز اجاره‌بها بر گردن مستأجران

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
17 سال در حسرت یک چاردیواری!/ تیغ تیز اجاره‌بها بر گردن مستأجران

رشد اجاره‌بها و حسرت 17 ساله معلمان دلفانی برای اجرای فاز سوم فرهنگیان، خانه‌دار شدن را به رؤیایی دست‌نیافتنی برای آنان تبدیل کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، گرانی سرسام‌آور مسکن در کل کشور به‌ویژه شهرستان دلفان به‌گونه‌ای است که بسیاری از مستأجران با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده و تاکنون اقدامی اساسی برای رفع آن صورت نگرفته است و این التهابات حوزه مسکن و اجاره‌بهای آن، خانه‌دار شدن را برای جوانان به رؤیایی دست‌نیافتنی تبدیل کرده است.

وجود مسکن یکی از ضروریات زندگی در جامعه است، دراین‌بین رفع مشکل مسکن فرهنگیان در فراغت فکری معلمان و آموزش بهتر به دانش آموزان تأثیر بسزایی دارد ولی مسکن فرهنگیان دلفان یکی از پروژه‌های بر زمین‌مانده دلفان است که در اجرای آن 17 سال تعلل شده است.

مشکلی که باگذشت این‌همه سال علاوه بر آن پاسکاری مشکلات و اختلاف معامله‌ای بین تعاونی مسکن فرهنگیان نورآباد و شهرداری مسیر چالشی جدیدی را در برگرفته و سبب شده تا سایت فاز سوم فرهنگیان همچنان راکد بماند.

اراضی فاز 3 فرهنگیان در سال 1383 توسط هیئت‌مدیره وقت خریداری‌شده که این مقدار از اراضی با هزینه 1400 نفر از معلمان خریداری‌شده است که توقف این پروژه دغدغه و مشکل اصلی این قشر مؤثر در جامعه است.

ضرورت رفع اساسی مشکل فاز سوم مسکن فرهنگیان

معصومعلی محمدیانی یکی از اعضای فاز سه فرهنگیان دلفان در گفت‌و‌گو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: در راستای فراهم نمودن مسکن برای خانواده، به‌سختی و با قرض از دیگران، مبلغی فراهم کرده و در سال 83 به‌حساب مسکن فرهنگیان واریز نمودم.

وی افزود: هم‌اکنون با 25 سال سابقه کار مستأجر بوده و تمام دغدغه‌ام در سال‌های پایانی خدمت، رفع اساسی این مشکل به همت مسئولان ذی‌ربط است.

این معلم دلفانی عنوان کرد: امیدواریم که اراضی فاز سه فرهنگیان به‌زودی تفکیک شود و از این اجاره‌نشینی رهایی یابیم.

التهاب قیمت در اجاره‌بها

خانم حیدری، یکی از معلمان بازنشسته دلفانی در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: من سرپرستی خانواده‌ای رو بر عهده‌دارم و اجاره‌نشینی و التهاب قیمت اجاره‌بها برای ما مشکل است.

وی افزود: از مسئولان درخواست داریم که با پیگیری احداث این مسکن‌ها که در نقطه مطلوبی در شهر قرار دارند، هم به شهر زیبایی بدهند و پس از 17 سال رؤیای خانه‌دار شدن ما را با واقعیت تبدیل کنند.

محمدی یکی دیگر از اعضای فاز سه فرهنگیان دلفان در گفت‌و‌گو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: در سال 83 با یک شرایط سخت 14 میلیون ریال تهیه و به جهت خانه‌دار شدن به‌حساب تعاونی فرهنگیان واریز کردم و تابه‌حال خبری از آن نشده است.

وی افزود: در آستانه بازنشستگی و دارای دو فرزند در سن ازدواج هستم، از نماینده مردم در مجلس و سایر مسئولان درخواست داریم این گره کور را بازکرده و مشکل را حل کنند.

فاز سه فرهنگیان در قالب طرح ملی گنجانده شود

رضا گودرزی، رئیس هیئت‌مدیره تعاونی فرهنگیان دلفان در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: متأسفانه باگذشت 17 سال و همواره به بهانه‌های مختلف عملیات آزادسازی اراضی فاز سه به تعویق افتاده است و این کار به امید و آرزویی دست‌نیافتنی برای معلمانی تبدیل‌شده که بازنشسته و یا در این فاصله زمانی فوت‌شده‌اند.

وی افزود: معلمان صاحب‌امتیاز فاز سه فرهنگیان به امید اینکه این پروژه تکمیل می‌شود و می‌توانند سرپناهی داشته باشند تاکنون نتوانستند هیچ زمینی بخرند و اکثریت مستأجر هستند و این امر باعث شده که آمار مستاجرین در شهرستان دلفان بالا برود و با توجه به استعلامی که از اداره راه و شهرسازی گرفته‌شده، بیش از یک هزار نفر از این معلمان شرایط استفاده و دریافت زمین دولتی رادارند.

رئیس هیئت‌مدیره تعاونی فرهنگیان دلفان با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته درزمینه رفع مشکل مسکن فرهنگیان، عنوان کرد: یکی از این کارها مهاجرت معکوس و احیاء روستا بود چراکه قبلا این زمین یک روستای قدیمی بوده است که باید احیا می‌شد که در این راستا فعالیت صورت نگرفت و در الحاق اراضی به شهر مانع ایجاد شد.

وی تصریح کرد: بهترین راهکار برای حل مشکل فاز سه فرهنگیان ایجاد شهرک مسکونی در قالب یک بافت منفصل شهری است که تمام زیرساخت‌ها را تمام مالکین و ساکنین این شهر متقبل می‌شوند که در این راستا هم مشکل فاز سه حل‌شده و هم معلمان سریع‌تر صاحب مسکن خواهند شد.

گودرزی گفت: با توجه به اولویت دولت سیزدهم در ایجاد 4 میلیون مسکن، این شرایط باعث شد امیدوار باشیم که فاز سه فرهنگیان در قالب طرح‌های ملی گنجانده شود زیرا این آماری که از افراد فاقد مسکن و مستاجران شهرستان دلفان وجود دارد از این 1400 نفر فاز سه کاسته خواهد شد و عملا حجم زیادی از متقاضیان دریافت مسکن از آمار شهرستان کاهش می‌یابد.

رئیس هیئت‌مدیره تعاونی فرهنگیان دلفان با اشاره به پرداخت هزینه‌های زیرساخت‌های فاز سوم فرهنگیان توسط اعضا در ازای همکاری دولت، اظهارداشت: در این راستا نیز تلاش خواهیم کرد که این فاز در طرح اقدام ملی مسکن وارد شود که این موجب می‌شود انتظار معلمان برای دریافت مسکن، پس از 17 سال به پایان برسد.

به گزارش سفیرافلاک، با توجه به اینکه «مانع زدایی‌ها» یکی از موارد مورد تأکید رهبر معظم انقلاب در نام‌گذاری شعار امسال است، امیدواریم دولت سیزدهم با اهتمام ویژه‌ای که درزمینه مسکن دارد، موانع پیش‌روی فاز سوم مسکن فرهنگیان دلفان را برطرف و انتظار 17 ساله معلمان دلفانی را به پایان برساند.

انتهای پیام /

17 سال در حسرت یک چاردیواری!/ تیغ تیز اجاره‌بها بر گردن مستأجران 2
17 سال در حسرت یک چاردیواری!/ تیغ تیز اجاره‌بها بر گردن مستأجران 3