یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

17 فوتی و 924 مصدوم تا ساعت 21/ بازداشت 8 نفر در تهران + فیلم

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
17 فوتی و 924 مصدوم تا ساعت 21/ بازداشت 8 نفر در تهران + فیلم

حوادث چهارشنبه پایانی سال در کنار اقدامات دستگاه‌های مرتبط برای کاهش حوادث ناگوار در این شب از جمله موضوعاتی است که اذهان جامعه را به خود درگیر کرده که در این مطلب به جزئیات آن اشاره می‌شود.

حوادث چهارشنبه پایانی سال در کنار اقدامات دستگاه‌های مرتبط برای کاهش حوادث ناگوار در این شب از جمله موضوعاتی است که اذهان جامعه را به خود درگیر کرده که در این مطلب به جزئیات آن اشاره می‌شود.

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ چهارشنبه سوری، از جمله آئین‌های ایرانی است که از غروب آخرین سه‌شنبه ماه اسفند، آغاز می‌شود تا نیمه‌شب آخرین چهارشنبه سال ادامه دارد. از جمله شاخصه‌های این آئین برافروختن و پریدن از روی آتش است؛ اما رفته رفته و به‌خصوص طی سال‌های اخیر، برگزاری این آئین همواره با خطرات و خسارات مادی و جانی همراه بوده است.

به‌منظور پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار و کاهش خسارات ناشی از حوادث چهارشنبه سوری، دستگاه‌های مختلف از جمله اورژانس، آتش‌نشانی و پلیس تمهیدات مختلفی را پیش‌بینی می‌کنند و در این شب در آماده‌باش به‌سر می‌برند.

امسال نیز هم‌چون سال‌های گذشته برگزاری چهارشنبه سوری با حوادث مختلفی همراه است که در ادامه به آخرین اقدامات دستگاه‌های ذی‌مسئولیت و حوادث چهارشنبه سوری اشاره خواهد شد.

استقرار 3 هزار آتش‌نشان در 368 نقطه برای چهارشنبه سوری

در همین راستا؛ جلال ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با تشریح تمهیدات سازمان آتش‌نشانی تهران برای چهارشنبه پایانی سال گفت: هم‌زمان با روز چهارشنبه سوری اوج فعالیت و پیک کاری آتش‌نشانان است و بسیاری از شهروندان در این شب به سطح معابر و خیابان‌ها می‌آیند. سازمان آتش‌نشانی تهران در راستای وظایف خود تمام تلاش و توان خود را به کار خواهد گرفت تا بتواند کمک کند که این شب با حداقل حوادث و خسارت‌ها و با حداقل تلفات و مصدومیت‌ها برگزار شود و این موضوع نیازمند همکاری و مشارکت شهروندان است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران خاطرنشان کرد: 134 ایستگاه آتش‌نشانی مانند همیشه در سطح شهر تهران در آماده‌باش کامل هستند و آتش‌نشانان تهران در 368 نقطه با استفاده از 124 خودروی عملیاتی سنگین، 163 دستگاه خودروی سبک و 32 دستگاه موتورسیکلت مستقر خواهند شد.

وی تصریح کرد: 49 گروه پیاده در قالب گروه‌های دونفره با خاموش‌کننده در جاهایی که امکان تردد خودرو و یا موتور وجود ندارد و یا دشوار است، مستقر خواهند شد و جمعاً بیش از سه هزار نفر آتش‌نشان از ساعت 17 بعد از ظهر تا عادی شدن شرایط در نقاط تعیین شده حضور خواهند داشت و وضعیت را رصد خواهند کرد.

ملکی با بیان اینکه نیمی از افراد غیرشیفت فراخوان زده شده تا در نقاط مشخص شده مستقر شوند، گفت: از ظرفیت نواحی شهرداری با واترجت‌ها نیز استفاده خواهد شد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران اظهار کرد: در سال جاری از ظرفیت شرکت شهربان و حریم بان نیز استفاده خواهد شد و نیروهای این مجموعه به خاموش‌کننده مجهز شده‌اند که در حین مأموریت‌های گشت‌زنی اگر با حریقی مواجه شدند، اقدام به اطفا کنند و یا اگر امکان اطفا نبود، فوراً موضوع را به آتش‌نشانی اطلاع دهند.

وی تصریح کرد: تمام تلاش آتش‌نشانی تهران برای این است که آسیبی به کسی نرسد. هدف آتش‌نشانی ممانعت از جشن گرفتن نیست بلکه تلاش ما این است که در آستانه سال نو اتفاق تلخی برای شهروندان رخ ندهد.

ملکی در پایان گفت: امیدواریم مانند سال‌های گذشته همکاری خوبی از سوی شهروندان شاهد باشیم. تقاضا دارم که به هیچ عنوان معابر را مسدود نکنند و اگر آتشی روشن می‌کنند به‌گونه‌ای نباشد که مسیر نیروها بسته شود.

آماده باش 280 پایگاه اورژانس تهران در چهارشنبه سوری

یحیی صالحی طبری نیز گفت: شهر تهران 228 پایگاه اورژانس و 180 موتورلانس دارد که برای چهارشنبه آخر سال 50 پایگاه به این مجموعه اضافه می‌شود و در مجموع 280 پایگاه اورژانس در تهران آماده خدمت رسانی در چهارشنبه سوری خواهند بود.

رئیس مرکز اورژانس تهران افزود: چند سالی است که شادی‌های سنتی تبدیل به شادی‌های صنعتی شده و غم و اندوه زیادی برای خانواده‌های ایرانی به جا گذاشته است. خیلی‌ها با رسیدن چهارشنبه آخر سال یاد خاطرات بد، عضو آسیب دیده یا عضو از دست داده خود می‌افتند که غم به یاد ماندنی برای شأن می‌شود.

صالحی تاکید کرد: در حالی که در ایام قدیم چهارشنبه سوری‌ها دورهمی‌هایی بود برای رفع کدورت‌های احتمالی، تا افراد بدون کینه و ناراحتی داشتن از کسی وارد سال جدید شوند.

57 قطع عضو و 159 مورد سوختگی در حوادث چهارشنبه سوری

بنابر اعلام سازمان اورژانس کشور، تعداد 436 تاکنون در حوادث چهارشنبه سوری مصدوم شده اند که از این تعداد، 74 بستری شده اند. همچنین چهار نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده اند.

بر اساس گزارش سازمان اورژانس کشور، 57 مورد قطع عضو، 116 آسیب چشم، 159 مورد سوختگی نیز تاکنون رخ داده است. بیشترین تعداد مصدومان به ترتیب 93 نفر در تهران, 63 نفر در آذربایجان شرقی و 24 نفر در استان مرکزی بوده است.

وقوع اولین حادثه چهارشنبه سوری امسال در تهران

جلال ملکی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از وقوع اولین حادثه چهارشنبه پایان سال در تهران با چهار مصدوم خبر داد و گفت: ساعت 14:15 ظهر امروز یک مورد حادثه انفجار مواد محترقه در محله قلعه مرغی، کوچه ناصری اطلاع داده شد و متعاقباً یک ایستگاه به محل حادثه اعزام شد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران خاطرنشان کرد: آتش‌نشانان در مدت زمان دو دقیقه به محل حادثه رسیدند و مشاهده کردند که در پشت بام یک ساختمان مسکونی چهار جوان مشغول کار با مواد محترقه بودند و مشغول ساخت مواد محترقه بودند که به یکباره حریق رخ می‌دهد.

وی اظهار کرد: هر چهار نفر از ناحیه سر و صورت و دست‌ها دچار سوختگی شده بودند. آتش‌نشانان ضمن تحویل این افراد به اورژانس، اقدام به اطفا حریق می‌کنند و خیلی زود حریق را اطفا کردند.

افزایش 43 درصدی کشفیات مواد محترقه پرخطر

سردار سعید منتظرالمهدی از افزایش 43 درصدی کشفیات مواد پرخطر خبر داد و گفت: پلیس در چهارشنبه آخر سال تا جایی که آسیب عمومی و اجتماعی برای مردم حادث نشود همگام با شهروندان و سهیم در شادی آنان خواهد بود و نگاه به این حوزه کاملاً اجتماعی است.

وی با تاکید بر اینکه جوانان و نوجوانان عزیز کشورمان با کنترل و مدیریت هیجانات آنی، هم از خطرات احتمالی پیشگیری کنند و هم پلیس خودشان را یاری کنند، ادامه داد: با وجود تمامی هشدارها، تبشیر و انذار پلیس، متأسفانه طبق آخرین آمار واصله بیش از 14 نفر از هموطنان عزیزمان جان خود را بر اثر هیجانات کاذب و شادی‌های لحظه‌ای از دست داده‌اند.

سخنگوی فراجا عنوان کرد: لیکن هنجارشکنان بدانند و آگاه باشند در مواجهه با اقداماتی که برای سلامت روان و جسم شهروندان خطرآفرین باشد، قاطعانه برخورد و آنان تا پایان تعطیلات، مهمان اجباری پلیس و دستگاه قضا خواهند بود.

منتظرالمهدی گفت: انتظامی کشور با افزایش گشت‌های سواره، پیاده، محسوس و نامحسوس، برای جلوگیری از حوادث تلخ و آسیب به محافل گرم خانوادگی در آستانه سال نو؛ در سطح شهرها مستقر و اجرای مأموریت می‌کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در این ایام نیز با کنترل مبادی ورودی و بسترهای فروش واقعی و مجازی مواد محترقه خطرآفرین با افزایش 43 درصدی کشفیات مواد پرخطر مواجه و در این خصوص بالغ بر 470 نفر بازجویی و دستگیر شده‌اند.

دستگیر شدگان شب چهارشنبه سوری تا پایان تعطیلات بازداشت می‌مانند

سردار احمد رضا رادان نیز گفت: از خانواده‌ها می‌خواهیم تا در شب چهارشنبه آخر سال کنار فرزندان خود بوده و اجازه انجام رفتارهای پر خطر را به آنها ندهند.

وی افزود: هنجارشکنان و مخلان نظم و امنیت در شب چهارشنبه آخر سال پس از دستگیری تا پایان تعطیلات نوروزی در بازداشت خواهند ماند.

فرمانده کل انتظامی کشور گفت: خودروهایی که در شب چهارشنبه آخر سال توقیف شوند تا پایان تعطیلات در توقیف می‌ماند.

اعلام آمادگی برای پشتیبانی امدادی از مراسم چهارشنبه آخر سال

سردار هادی شیرزاد از پیش بینی تمهیدات لازم برای پشتیبانی امدادی از مراسم چهارشنبه آخر سال خبر داد و گفت: با توجه به در پیش بودن چهارشنبه آخر سال و حوادث و مجروحان احتمالی، مراکز بهداد کلیه استان‌ها موظف شدند با هماهنگی معاونت عملیات فرماندهی انتظامی استان برای پشتیبانی امدادی از این مراسم و اعزام آمبولانس به نقاط هدف آمادگی کامل داشته باشند.

وی ادامه داد: در همین راستا تجهیز و آماده بودن کیف‌ها و کوله‌های امدادی همچنین آمبولانس‌های در اختیار با پیش بینی تمهیدات لازم برای پیشگیری از وارد شدن کم‌ترین خسارت احتمالی به آمبولانس‌ها و نیروهای امدادی در دستور کار یگان‌ها قرار گرفته است.

معاون بهداد فراجا خاطرنشان کرد: همچنین درمانگاه‌ها و مراکز درمانی انتظامی نیز مأموریت پیدا کردند از نظر نیرو و خدمت رسانی به مصدومان و مجروحان احتمالی آمادگی لازم را داشته باشند.

تعداد جان‌باختگان چهارشنبه‌سوری به 17 نفر رسید

بر اساس اعلام اورژانس کشور، تعداد جانباختگان حوادث مربوط به شب چهارشنبه آخر سال تا ساعت 17:20 به 17 تن و تعداد مصدومان به 420 نفر افزایش یافت.

خبر در حال تکمیل است...

17 فوتی و 924 مصدوم تا ساعت 21/ بازداشت 8 نفر در تهران + فیلم 2
17 فوتی و 924 مصدوم تا ساعت 21/ بازداشت 8 نفر در تهران + فیلم 3
17 فوتی و 924 مصدوم تا ساعت 21/ بازداشت 8 نفر در تهران + فیلم 4
17 فوتی و 924 مصدوم تا ساعت 21/ بازداشت 8 نفر در تهران + فیلم 5
17 فوتی و 924 مصدوم تا ساعت 21/ بازداشت 8 نفر در تهران + فیلم 6