سه‌شنبه 17 مهر 1403

240 تن عسل در شیروان تولید شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
240 تن عسل در شیروان تولید شد

بجنورد - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: زنبورداران این شهرستان در سال جاری 240 تن عسل از 26 هزار کلنی تولید کردند که نسبت به پارسال حدود پنج تن کاهش دارد.

مهران حیاتی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه هم اکنون 290 نفر به کار تولید عسل در این شهرستان مشغول هستند، اظهار داشت: میانگین تولید عسل در کلنی ها در سال جاری با 500 گرم کاهش نسبت به پارسال در هر کلنی به 9 کیلوگرم رسید.

وی از جمله عوامل کاهش تولید عسل را تنش گرما، نبود تراکنش نامناسب باران و وجود بیماری کووید 19 دانست و گفت: گران شدن نهاده ها از دیگر عوامل کاهش تولید عسل بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: امسال سرشماری آمارگیری زنبورستان ها که هرسال در مهرماه انجام می شد به دلیل بیماری کرونا انجام نشد و این آمار طبق فرم خوداظهاری زنبورداران صورت گرفت.

استان خراسان شمالی به لحاظ شرایط مناسب آب و هوایی و وجود مراتع غنی پوشیده از گیاهان دارویی از قطب های مهم تولید عسل در کشور است.

وجود اقلیم متفاوت در گستره 2 میلیون هکتاری خراسان شمالی شرایط را برای پرورش زنبور عسل فراهم کرده و رشته کوه های آلاداغ، سالوک و شاه جهان که دامنه شمالی برخی از این رشته کوه ها به سمت شیروان است، از بهترین مناطق برای تولید عسل است.

*س_برچسب‌ها_س*