سه‌شنبه 17 مهر 1403

30 درصد مدارس کشور توسط خیران ساخته شده است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
30 درصد مدارس کشور توسط خیران ساخته شده است

تهران - ایرنا - رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: پس از انقلاب 30 درصد مدارس کشور و در برخی از استان‌ها هم 80 درصد مدارس استثنایی توسط خیران ساخته شده است.

به گزارش روز پنجشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ سیدجواد حسینی در همایش برخوان مهربانی با بیان اینکه امروز 20 هزار خیر در قالب مجمع خیرین مدرسه ساز در کشور فعالیت می‌کنند افزود: سازمان نوسازی و توسعه مدارس در قالب برنامه آجر به آجر و مشارکت خرد یک میلیون و 200 هزار نفر را در نهضت مدرسه سازی مشارکت داده است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: سال گذشته خیرین بیش از 3 هزار میلیارد تومان به نهضت مدرسه سازی کمک کردند و سرانه آموزشی از 1.5 متر مربع در سال 1357 به 5.3 متر مربع در سال جاری رسیده است، هر چند این میزان با استاندارد 8.3 متر مربعی هنوز فاصله زیادی دارد.

حسینی با بیان اینکه برچیده شدن مدارس خشتی و گلی و بخاری های نفتی نیز با مشارکت خیرین در سال های اخیر اتفاق افتاده است، اظهار داشت: جریان مدرسه سازی با همت خیران به فرهنگ جاری و ساری در جامعه تبدیل شده است سال 1382 حدود 70 درصد مدارس تخریبی بود و در حال حاضر با همت خیران و سازمان نوسازی مدارس این میزان به 19.5 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه دولت هم همواره در کنار خیران مدرسه ساز بوده است گفت: اعتبارات عمرانی حوزه مدرسه سازی در سال 1400 به 9.34 درصد از اعتبارات کل عمرانی کشور رسیده است که رشد قابل ملاحظه ای داشته است.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: خیران فقط مدرسه و کلاس درس نمی‌سازند بلکه بنای تحول، پیشرفت و توسعه جامعه را رقم می زنند و ساختمان عدالت را در جامعه عمق می‌بخشند و بنای رفیع و متعالی تمدن را در جامعه برپا می دارند.

حسینی با بیان اینکه خیران در قلب آموزش و پرورش، دانش آموزان و معلمان و آنان قلب توسعه و پیشرفت هستند، تصریح کرد: خیران توسعه و پیشرفت می آفرینند، عدالت را بسط می دهند و انسانیت را به تکامل و جامعه را به تعادل می رسانند، خیران به میزانی که مدرسه می‌سازند از زندان ها، دادگستری ها و آسیب های اجتماعی می کاهند و سعادت و سلامت را به ارمغان می آورند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: هنوز برای رسیدن به استاندارد فضای آموزشی راهی طولانی در پیش داریم در این راه، همت خیران تسریع کننده رسیدن به استانداردهای آموزشی است، اکنون نهضت مدرسه یاری نیز در سال جدید در کشور آغاز شده است و خیرین مدرسه یار می‌توانند در همه ابعاد به نظام تعلیم و تربیت کمک کنند.

حسینی با بیان اینکه براساس آمایش سرزمینی آموزش و پرورش استثنایی به 210 مدرسه نیاز داشت گفت: در یک سال و نیم گذشته و با همت خیران در قالب نهضت آجر به آجر 165 مدرسه کلنگ زنی و یا احداث شده است. با ساخت این تعداد مدرسه، سرانه فضای آموزشی در آموزش و پرورش استثنایی 1.5 متر مربع و در مناطق محروم 2.5 متر مربع افزایش یافته است.

وی گفت: همچنین سال گذشته خیران در قالب نهضت توان افزایی 145 میلیارد تومان به تامین تجهیزات آموزشی، ورزشی و توان بخشی کمک کرده اند. همچنین در دوران کرونا خیران 361 هزار تبلت و گوشی هوشمند برای آموزش های مجازی دانش آموزان کم برخوردار تهیه کرده‌اند.

*س_برچسب‌ها_س*