دوشنبه 16 مهر 1403

30 نامزد شوراهای شهر در خراسان شمالی به رقابت انتخاباتی برگشتند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
30 نامزد شوراهای شهر در خراسان شمالی به رقابت انتخاباتی برگشتند

بجنورد - ایرنا - رییس هیات نظارت بر ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای خراسان شمالی گفت: صلاحیت 30 نامزد انتخابات شوراهای اسلامی شهرهای این استان که در مرحله اول صلاحیتشان به دلایلی احزار نشده بود، در بررسی هیات عالی نظارت استانی به رقابت انتخاباتی برگشتند.

علی جدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در شیروان افزود: در مجموع هیات نظارت و اجرایی در مرحله بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی 24 شهر استان خراسان شمالی، صلاحیت 101 نفر را رد کردند. وی اضافه کرد: در مرحله بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهرهای استان در هیات نظارت استانی 91 نفر از رد صلاحیت شدگان اعتراض خود را به فرمانداری ها اعلام کردند که پرونده ها برای بررسی مجدد در اختیار هیات های نظارت استانی قرار گرفت. وی خاطرنشان کرد: هیات نظارت بر انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهرهای این استان در بررسی ها، صلاحیت 30 نفر از این معترضان را به مورد تایید قرار داد و لیست اسامی تایید شدگان در اختیار فرمانداری ها قرار داده شد. به گفته وی در این مرحله صلاحیت 61 نفر از داوطلبان همچنان به تایید هیات های نظارت استانی نرسیده است. رد نگاههای سیاسی در بررسی صلاحیت ها نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: هیات های نظارت بر انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستای استان خراسان شمالی از 12 اردیبهشت با پایان یافتن مهلت قانونی دریافت اعتراض داوطلبان رد صلاحیت شده (عدم احراز)، کار بررسی صلاحیت این داوطلبان را شروع کردند که هیات های عالی نظارت استان طبق قانون با دقت و وسواس بیشتر نسبت به دوره اول بررسی صلاحیت داوطلبان را برای احقاق حق آنها انجام دادند.

جدی ضمن رد هر گونه نگاه سیاسی در تایید و یا رد صلاحیت داوطلبان اضافه کرد: هیات نظارت انتخابات شوراهای اسلامی شهر، روستا و عشایری بدون توجه به سلایق سیاسی افراد و صرفا براساس مدارک قانونی نسبت به رد و یا تایید صلاحیت ها اقدام می کند. براساس قانون داوطلبانی که صلاحیتشان بار دیگر در هیات عالی نظارت استان مورد تایید قرار نگرفت، چهار روز مهلت دارند تا بار دیگر اعتراض خود را به فرمانداری ها اعلام کنند و فرمانداری ها نیز این بار مستندات و مدارک ارایه شده از سوی داوطلبان معترض به رد صلاحیت در هیات عالی استان ها را به هیات نظارت مرکزی ارسال می کند. در مجموع این آخرین فرایند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهرها محسوب می شود و 72 ساعت قبل از شروع رسمی تبلیغات انتخاباتی، اسامی تایید صلاحیت شدگان نهایی اعلام می شود. در ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر، روستا و عشایری 702 داوطلب ثبت نام کردند که طبق آخرین گزارش 35 نفر از ادامه رقابت انصراف دادند، 71 نفر صلاحیتشان به تایید نرسید و در مجموع حدود 600 نفر برای کسب 207 کرسی شوراهای اسلامی در 24 شهر استان خراسان شمالی رقابت می کنند. استان خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد که 56 درصد از این جمعیت در 24 شهر و مابقی در روستاهای این استان سکونت دارند و در آخرین انتخابات که مربوط به یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود از بین 658 هزار و 342 نفر واجد شرایط اخذ رای حدود 377 هزار و 39 نفر در آن انتخابات رای دادند. همچنین بر اساس آخرین آمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن، خراسان شمالی یک هزار و 299 و روستا دارد که انتخابات شوراهای اسلامی در 747 روستای بالای 20 خانوار جمعیت برگزار می شود و هم اکنون حدود 2 هزار و 300 نفر عضو شوراهای اسلامی روستا در خراسان شمالی هستند که از این تعداد 2 هزار و 250 نفر مرد و 50 نفر زن هستند.

انتخابات سیزدهمین دوره رییس جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان 28 خردادماه 1400 در استان خراسان شمالی نیز برگزار می شود.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*