دوشنبه 9 مهر 1403

307 هزار هکتار از اراضی استان زنجان زیر کشت گندم می‌رود / 9 هزار تن بذر گواهی شده گندم تامین شد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
307 هزار هکتار از اراضی استان زنجان زیر کشت گندم می‌رود / 9 هزار تن بذر گواهی شده گندم تامین شد

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه برای کشت پاییزه گندم 9 هزار تن بذر گواهی شده ارقام متحمل به تنش‌های محیطی تدارک دیده شده و تحویل کشاورزان می‌شود، گفت: امسال 307 هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت گندم دیم و آبی می‌رود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سعید ناصر‌وفایی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: در سال زراعی جاری 1401_1402 برنامه ابلاغی و پیش بینی‌شده برای کشت گندم دیم برای استان 288 هزار هکتار و گندم آبی 18 هزارو 500 هکتار می باشد.

وی افزود: پیش‌بینی بر این است تا در سال زراعی جاری از سطح زیر کشت گندم آبی 88 هزارو 800 تن و از اراضی دیم 294 هزار تن محصول برداشت شود اما با توجه به اینکه تمام گندم تولیدی تحویل سیلو نمی‌شود پیش‌بینی خرید، 327 هزار تن محصول در سال پیش رو داریم.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه برای کشت پاییزه گندم 9 هزار تن بذر گواهی شده ارقام متحمل به تنش‌های محیطی تدارک دیده شده و تحویل کشاورزان می‌شود، تصریح کرد: مشکلی از بابت تامین بذر مورد نیاز کشاورزان نیست.

وی با اشاره به اینکه بیشترین سطح زیر کشت مختص شهرستان خدابنده با 13 هزارو 600 هکتار است، افزود: پیش بینی میزان تولید از این سطح از زیر کشت بیش از 154 هزار تن است.

ناصر‌وفایی با بیان اینکه بذر مال کردن بذر گندم، سبب حفظ بذر از پوسیدگی و عوامل بیماریزای قارچی و تنش های محیطی خاک مانند کم آبی، شوری و سرمای زمستانه می‌شود، تصریح کرد: با این روش نیاز غذایی گیاه بویژه در مراحل اولیه کاشت، تامین نسبی نیاز غذایی گیاه، افزایش عملکرد و کاهش هزینه ها انجام می‌شود.

انتهای پیام /