شنبه 14 مهر 1403

40 میلیارد تومان از خسارت سیلاب بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری جذب نشده است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
40 میلیارد تومان از خسارت سیلاب بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری جذب نشده است

شهرکرد - ایرنا - مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: از 47 میلیارد تومان تسهیلات اختصاص یافته برای جبران خسارت بخش کشاورزی استان تاکنون 7 میلیارد تومان آن جذب شده و مهلت جذب 40 میلیارد تومان مابقی تا پایان خردادماه است.

مرتضی زمانپور روز دوشنبه در جلسه پیشگیری، پیش‌بینی و عملیات پاسخ به بحران این استان افزود: ضروری است تا برای جذب به موقع این تسهیلات، خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی استان در سامانه سجاد ثبت شود.

وی در ادامه آتش‌سوزی و غریق را 2 چالش جدی استان در فصل تابستان دانست و گفت: اگرچه از ابتدای امسال تاکنون خطر جدی متوجه جنگل‌ها و مراتع استان نشده است، اما این رخداد همانطور که دیگر استان‌های زاگرس‌نشین نظیر کهگیلویه و بویراحمد را درگیر کرده امکان وقوع آن در استان ما نیز وجود دارد که باید آمادگی لازم برای مقابله و پیشگیری از آن ایجاد شود.

زمانپور تصریح کرد: در خصوص بحث غریق نیز در رودخانه زاینده‌رود حوادثی رخ داده که می‌طلبد در این خصوص نیز راهکارهایی نظیر نصب تابلو در حاشیه رودخانه و اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم انجام گیرد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری در ادامه از تهیه سند استانی کاهش حوادث و مخاطرات طبیعی در استان خبر داد و گفت: این سند در مراحل پایانی تدوین قرار دارد و بر اساس آن حوادث و مخاطرات استان شناسایی و اولویت‌بندی شده است.

معاون امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست علت جذب نشدن بخش زیادی از تسهیلات جبران خسارت بخش کشاورزی استان را ثبت نکردن پرونده‌ها در سامانه سجاد اعلام کرد و گفت: بخش زیادی از این خسارت‌ها مربوط به بخش شیلات استان مشتمل بر 140 پرونده است که تاکنون در این سامانه ثبت نشده است.

مجید نظری خاطرنشان کرد: بخشی از تسهیلات که در توان استان بوده جذب شده و مابقی تسهیلاتی که جذب نشده را باید با سرعت بیشتری در سامانه سجاد ثبت کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با تاکید بر پیگیری برای دریافت سهمی از اعتبارات ملی اطفاء حریق اظهار داشت: با توجه به کمبودهایی که در خصوص تجهیزات و امکانات اطفاء حریق در استان وجود دارد و اهمیت مهار آتش‌سوزی در جنگلهای زاگرس می‌طلبد تا از 10 میلیارد تومان اعتباری که در سطح ملی با رویکرد اطفاء حریق مصوب شده سهمی نیز برای استان درنظر گرفته شود.

علی شهریارپور افزود: در خصوص برآورد خسارت‌های ناشی از پدیده خشکسالی در استان نیز می‌طلبد تا کارگروهی تشکیل شود.

وی همچنین به چالش آتش‌سوزی در عرصه‌های ملی، مراتع، تالاب و جنگلهای استان اشاره کرد و گفت: میطلبد تا سند استانی کاهش مخاطرات طبیعی استان تکمیل شود چراکه مبنای توزیع اعتبارات بر اساس این سند است.

به گزارش ایرنا، سیلاب بهار سال گذشته بیش از 6 هزار میلیارد ریال خسارت به بخش‌های مختلف این استان وارد کرد.

*س_برچسب‌ها_س*