سه‌شنبه 17 مهر 1403

44درصد از زمین‌های مستعد کشاورزی زنجان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
44درصد از زمین‌های مستعد کشاورزی زنجان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شد

زنجان - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: از مجموع 124 هزار هکتار از زمین‌های مستعد توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در این استان، تاکنون 55 هزارو 156 هکتار معادل 44.30 درصد اراضی، به این سامانه‌ها مجهز شده است.

جواد تاراسی روز یکشنبه در گفت و با خبرنگار ایرنا افزود: تجهیز 24 هزار هکتار از این اراضی به سامانه های نوین آبیاری در مدت فعالیت دولت تدبیر و امید بوده است.

وی مجموع زمین های آبی استان زنجان را 187 هزار هکتار اعلام کرد و افزود: در نتیجه راه توسعه سامانه های آبیاری نوین در زمین های کشاورزی، بر اساس برآوردهای انجام شده، تا کنون در مصرف 237 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه در زمان حاضر شاخص ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در این استان به عدد 2.04 اسب بخار در هکتار رسیده است، گفت: این میزان مطابق اهداف برنامه تحقق پیدا کرده و استان زنجان رتبه برتر را در این زمینه در کشور دارد.

وی با بیان اینکه میانگین شاخص ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در کشور 1.98 اسب بخار در هکتار است، اظهار داشت: برای هر یک صدم رشد در شاخص ضریب مکانیزاسیون کشاورزی، بالغ بر 12 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

تاراسی با بیان اینکه پیش می شود در سال زارعی جاری میزان تولید محصولات کشاورزی در این استان 13 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته باشد، اظهار افزود: بیش از 2 درصد محصولات کشاورزی کشور در استان زنجان تولید می‌شود.

به گزارش ایرنا، استان زنجان حدود 800 هزار هکتار زمین کشاورزی اعم از دیم و آبی دارد.

*س_برچسب‌ها_س*