سه‌شنبه 3 مهر 1403

493 میلیون متر مکعب حجم ذخایر سدهای استان تهران / لزوم صرفه‌جویی آب با چشم انداز پائیز کم بارش

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
493 میلیون متر مکعب حجم ذخایر سدهای استان تهران / لزوم صرفه‌جویی آب با چشم انداز پائیز کم بارش

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: با اتمام سال آبی حجم ذخایر سدهای استان تهران به493 میلیون مترمکعب رسید.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، "بهزاد پارسا" با اشاره به شروع فصل پاییز و آغاز سال آبی جدید اظهار کرد: سال آبی 1403-1402 پس از فرازو فرودها از منظر سیل و خشکسالی به پایان رسیده و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای سال آبی جدید و چشم امید به الطاف خداوند متعال قدم به سال آبی 1403-1404 می‌گذاریم.

وی ادامه داد: چند سالی است که نه تنها استان تهران بلکه کشور مواجه با کم بارشی و خشکسالی است، به طوری که در سال آبی گذشته میزان بارش‌های استان با حدود 14 درصد کاهش نسبت به متوسط دراز مدت در حدود 239 میلی‌متر بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران افزود: تمرکز جمعیت در شهر و استان تهران در منطقه‌ای کم آب، لزوم مصرف بهینه آب را اجتناب ناپذیر کرده و گرچه توجه قابل تقدیر تمامی مصرف کنندگان در بخش‌های شرب، خدمات، صنعت و کشاورزی، به این موضوع سبب شده است که قدم‌های بزرگی در این زمینه برداشته شود؛ لکن تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله بسیاری وجود دارد.

وی همچنین تصریح کرد: سال آبی گذشته را در شرایطی به انتها می‌رسانیم که حجم آب موجود در مخازن سدهای پنجگانه استان تهران (لار، لتیان، ماملو، امیرکبیر و طالقان) به493 میلیون مترمکعب رسیده که تنها حدود26 درصد از حجم کل این مخازن را شامل می‌شود. این امر گرچه نشان از افزایش23 درصدی نسبت به سال گذشته دارد، لکن هشداری جدی و تأکیدی بر لزوم مدیریت مصارف در سال پیش‌رو است.

پارسا خاطرنشان کرد: هم اکنون آب موجود در مخازن سدهای امیرکبیر و طالقان به ترتیب حدود 114 و 260 میلیون مترمکعب است که ارقام متناظر آن در سال گذشته 111 و 204 میلیون متر مکعب بوده است.

وی با بیان اینکه حجم ذخیره آب سد لار سال گذشته در همین ایام 31 میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با موجودی 42 میلیون مترمکعبی فعلی،11 میلیون مترمکعب افزایش داشته است، توضیح داد: حجم آب سد ماملو نیز از32 میلیون مترمکعب سال گذشته، به37 میلیون مترمکعب رسیده واین درحالی است که حجم ذخیره آب سد لتیان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با 16 میلیون مترمکعب افزایش به 40 میلیون مترمکعب رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این میزان افزایش در احجام مخازن، علاوه بر برنامه‌ریزی جهت مدیریت خروجی‌ها، ناشی از بارش‌های ابتدای سال و مهم تر از آن توجه و همکاری مردم با خدمتگزاران خود در آب منطقه‌ای و آبفای استان بوده است. لکن از سوی دیگر، این ارقام متفاوت در مخازن شرق و غرب استان، نشان‌دهنده ضرورت توجه و تلاش بیشتر در تأمین متوازن آب، به ویژه در بخش شرب است.

پارسا با اشاره به ادامه وضعیت کم بارشی در پائیز پیش‌رو بر اساس اعلام و پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی کشور، عنوان کرد: در بخش حفاظت و بهره‌برداری با بررسی تمام سناریوهای محتمل، تمهیدات لازم به منظور تأمین آب سالم و مکفی برای شهروندان عزیز اندیشیده شده لکن در این باره همچنان نیاز به توجه و همکاری شهرنشینان و کشاورزان عزیز برای مدیریت و توجه به نحوه مصرف هر قطره‌ی آب است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه با توجه به تغییرات اقلیمی و نوسانات شدید دامنه و نوع بارش ها، در دوره خشکسالی به سر می بریم گفت: تجربه سنوات قبل نشان داده که در برخی مواقع، همزمان بایستی وقوع پدیده سیل را نیز انتظار داشت بنابراین همکاران شرکت آب منطقه ای تهران باید برای مقابله با شرایط ناخواسته آمادگی کامل را داشته باشند.

وی تاکید کرد: لازم است که تمامی شهروندان به ویژه عزیزان ساکن در حریم مسیل ها و رودخانه‌ها با عنایت به هشدارهای احتمالی آتی، از قبل آمادگی لازم را برای مقابله با شرایط احتمالی داشته باشند.

پارسا در پایان با تأکید مجدد بر اهمیت مدیریت مصرف، اظهار امیدواری کرد: با الطاف الهی و همکاری مردم و هماهنگی دستگاه های متولی، سال آبی آینده سالی پر از خیر و برکت برای همه به ویژه کشاورزان و صنتعگران عزیز بوده و شاهد آبگیری مناسب تالاب‌ها و آبخوان های استان تهران باشیم.