شنبه 14 مهر 1403

60 درصد دانش آموزان زنجانی تحت پوشش طرح یاریگران زندگی قرار می‌گیرند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
60 درصد دانش آموزان زنجانی تحت پوشش طرح یاریگران زندگی قرار می‌گیرند

زنجان - ایرنا - معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش زنجان گفت: طرح یاریگران زندگی طی سال تحصیلی 98-99 در بیش از 20 درصد مدارس جامعه هدف استان اجرا شد که تلاش می‌شود این رقم امسال با توجه به شرایط کرونایی و بهره گیری از فضای مجازی به 60 درصد برسد.

جعفر گنج خانلو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آموزش وپرورش این استان طی سال تحصیلی 98-99 در زمینه اجرای طرح یاریگران زندگی به همراه هفت استان دیگر کشور برتر شناخته شد.

وی هدف اصلی این طرح را کاهش تمایل و خودداری از تجربه مصرف مواد مخدر و پیشگیری از آسیب پذیری و بروز اعتیاد در دانش آموزان مدارس سراسر کشور عنوان کرد.

این مسؤول ادامه داد: طرح یاریگران زندگی در 550 آموزشگاه این استان با تاکید بر آموزش مهارت های زندگی و پیشگیری از سوء مصرف موادمخدر برای دانش آموزان، اولیا و کارکنان مدارس اجرا شد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش زنجان ادامه داد: طرح یاریگران زندگی دارای سه سطح وظایف تعریف شده شامل آموزش و توانمندسازی، ترویج و فرهنگ‌سازی و رصد و مداخله است که طی سال تحصیلی گذشته 20 درصد از مدارس دوره اول و دوم متوسطه و دوره دوم ابتدایی مدارس شهری استان تحت پوشش آن قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: طبق برنامه ریزی ها، این طرح به تدریج در مدارس هدف استان اجرایی خواهد شد که پس از بررسی و بازخوردهای مثبت، به 100 درصد خواهد رسید که تحقق این مهم چشم انداز بهتری را فراهم می کند.

گنج خانلو افزود: اجرای هر طرحی محاسن و معایب خود را دارد، اما اجرای فاز اول، این طرح در محدوده کمتر اثربخشی و یا نقص و خلل را نشان داد که این موارد احصا شده است.

وی اظهار داشت: برنامه های این بخش سه جلسه در بین گروه های دانش آموزی، سه جلسه بین معلمان مدارس و 6 جلسه برای اولیای دانش آموزان مبتنی بر محتوای آموزشی با هدف آگاه‌سازی این طرح بصورت مجازی برگزار می شد که امسال این رویه بصورت مجازی خواهد بود.

گنج خانلو افزود: تمرکز این طرح بر جامعه هدف یعنی دانش آموزان به ویژه تشکل های دانش آموزی قرار دارد که از ظرفیت آنان درجهت کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی استفاده خواهد شد.

وی، تشکل ها را شامل سازمان دانش آموزی، بسیج دانش آموزی، هلال احمر، شوراهای دانش آموزی و اتحادیه های انجمن های اسلامی ذکر کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان خاطرنشان کرد: مشابه چنین طرحی با عنوان طرح نماد " نظام مراقبت های اجتماعی دانش آموزان " در سه سطح مدرسه، کادر آموزشی، اولیای دانش‌آموزان در استان اجرا شد.

*س_برچسب‌ها_س*