چهارشنبه 18 مهر 1403

60 هزار تن شکر خام در کارخانه قند شیروان تصفیه می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
60 هزار تن شکر خام در کارخانه قند شیروان تصفیه می‌شود

بجنورد - ایرنا - مدیرعامل کارخانه قند شیروان گفت: این کارخانه در سال جاری 60 هزار تن شکر خام را تصفیه می‌کند و به همین منظور در هفته گذشته پنج هزار تن از این کالای راهبردی وارد شده است.

محسن طیبی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ظرفیت تولید اسمی روزانه این کارخانه چهار هزار تن تولید قند از چغندر و تصفیه شکر خام است که سه هزار و 250 تن آن تولید قند و 750 تن هم تصفیه شکر است.

وی در ادامه با اشاره به برداشت این محصول از اواخر مهر ماه گفت: پیش بینی می شود امسال 200 هزار تن چغندر از سطح اراضی شهرستان برداشت شود.

طیبی افزود: کشت پاییزه محصول چغندرقند این کارخانه در استان گلستان هم انجام می شود که سطح کشت چغندر قند در این خطه هزار و 500 هکتار است.

مدیرعامل کارخانه قند شیروان زمان برداشت محصول چغندر قند در استان گلستان را اواخر ماه جاری دانست و گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده در سال 1400 بیش از 100 هزار تن چغندر جذب کارخانه خواهد شد.

50 درصد از شکر مورد نیاز استان در کشتزارهای چغندرقند منطقه تولید می‌شود.

پیشتر، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی از انعقاد قرارداد تصفیه 25 هزار تن شکر خام وارداتی در کارخانه قند شیروان برای تصفیه و تبدیل به شکر سفید خبر داده و گفته بود: این میزان شکر پس از تصفیه در اختیار شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران قرار می گیرد.

واردات شکر خام از سایر کشورها برای رونق تولید و تامین مایحتاج مردم صورت می گیرد و این کالا در کارخانجات قند تبدیل به شکر سفید می شود که این امر علاوه بر تنظیم بازار، موجب اشتغال افراد زیاد به صورت مستقیم و غیرمستقیم می شود.

براساس آمارهای موجود، میانگین تولید شکر در کشور یک میلیون و 600 هزار تن است که خراسان شمالی با تولید سالانه 11 هزار تن شکر، یک درصد شکر کشور را تولید می‌کند.

شرکت تولیدی قند شیروان، قوچان و بجنورد، فروردین 1337 به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس و در اسفند 1377 در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران پذیرفته شد.

این واحد هم اکنون جزو زیرمجموعه شرکت مادرتخصصی گسترش صنایع غذایی سینا است.

کارخانه قند شیروان سالانه 400 هزار تن چغندرقند مصرف می کند که کمتر از 20 درصد آن از داخل استان تامین می شود.

34 درصد از کشتزارهای چغندرقند استان خراسان شمالی مربوط به شهرستان شیروان است.

کارخانه قند شیروان در 10 کیلومتری غرب شیروان واقع است و 650 نفر به صورت مستقیم در این واحد فعالیت دارند.

*س_برچسب‌ها_س*