دوشنبه 23 مهر 1403

62 اثر منقول موزه‌های آذربایجان‌غربی مرمت می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
62 اثر منقول موزه‌های آذربایجان‌غربی مرمت می‌شود

ارومیه - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی گفت: 62 اثر منقول موزه‌های استان با توجه به ظرفیت‌های بومی و مرمتی در مرکز آزمایشگاهی این اداره‌کل مرمت می‌شود.

جلیل جباری روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این آثار مربوط به موزه‌های ماکو، مهاباد و ارومیه است که به تازگی مرمت آنها در دستور کار این اداره‌کل قرار گرفته‌است.

وی با بیان اینکه اکثر این آثار در آزمایشگاه اداره‌کل استان و تعدادی نیز در محل خود مرمت می‌شود، گفت: تنوع این اشیا بالا بوده و در بین این آثار، مبلمان و صندلی‌های چوبی کاخ موزه ماکو، فرش‌های دستبافت موزه مردم‌شناسی ارومیه، ظروف و ادوات سفالی و مفرغی دوره‌های مختلف تاریخی وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: این آثار بخشی از هویت و تاریخی استان محسوب می‌شود که مرمت آنها با هدف نگهداری و انتقال این میراث گرانبها به آیندگان انجام می‌شود.

جباری ادامه داد: آزمایشگاه حفاظت و مرمت اداره‌کل از 20 سال پیش راه‌اندازی شده است و در سال‌های اخیر با تجهیز به دستگاه‌های پیشرفته، تنها آزمایشگاه مرمت آثار تاریخی استان به شمار می‌آید. وی اضافه کرد: این آزمایشگاه نیاز به یک سری اقدامات تعمیری داشت که سه سال قبل و پس از تخصیص اعتبار و اجرای عملیات لوله‌کشی آب، کف‌سازی و تهویه و قفسه بندی، ساماندهی و آماده‌سازی شد و تاکنون نزدیک به 300 قلم شیء تاریخی از موزه‌های مختلف استان در این آزمایشگاه مرمت شده است.

به گزارش ایرنا سال گذشته نیز 93 قلم شیء تاریخی متعلق به موزه‌های ارومیه، خوی و مهاباد در آزمایشگاه حفاظت و مرمت آثار تاریخی این استان مرمت شده بود.

آذربایجان‌غربی دارای یکهزار و 600 اثر ثبت شده ملی و 2 اثر ثبت شده جهانی شامل تخت سلیمان تکاب و قره کلیسای چالدران است؛ از جمله آثار ملی این استان می‌توان به مسجد جامع ارومیه، تالاب کانی برازان مهاباد، سه گنبد ارومیه، کاخ موزه و عمارت کلاه فرنگی ماکو، خان تختی سلماس، مقبره شیخ صدرالدین چالدران، موزه مردم شناسی ارومیه و مسجد سردار اشاره کرد. تاکنون 15 موزه اعم از باستان شناسی، مردم شناسی، تاریخ طبیعی، ساعت و سایر موزه‌ها در استان پذیرای علاقه مندان بوده‌است؛ افزون بر 11 هزار قلم اشیا در موزه‌ها و تعداد کثیری نیز در مخازن استان نگهداری می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*