سه‌شنبه 12 تیر 1403

7 قلم داروی بیماران سرطانی تحت پوشش صندوق بیماری‌های خاص قرار گرفت

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
7 قلم داروی بیماران سرطانی تحت پوشش صندوق بیماری‌های خاص قرار گرفت

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مهرداد الهامی معاون دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت در مورد بیمه شدن 7 قلم داروی درمان سرطان بیان کرد: این 7 قلم تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار نگرفته و از طریق صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج هزینه آن تامین می‌شود. تا امروز این صندوق خدمات زیادی در حوزه دارو و تشخیصی و درمانی ارائه داده و توانسته سهم قابل توجهی در کاهش میزان پرداخت از جیب این...

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مهرداد الهامی معاون دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت در مورد بیمه شدن 7 قلم داروی درمان سرطان بیان کرد: این 7 قلم تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار نگرفته و از طریق صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج هزینه آن تامین می‌شود. تا امروز این صندوق خدمات زیادی در حوزه دارو و تشخیصی و درمانی ارائه داده و توانسته سهم قابل توجهی در کاهش میزان پرداخت از جیب این گروه از بیماران ایفا نماید.

وی افزود: در سال جاری در تکمیل بسته‌های تحت پوشش صندوق، 7 قلم دارویی که درمان سرطان مورد استفاده قرار می‌گرفت و پوشش بیمه‌ای نداشت در دستور کار صندوق قرار گرفت. برابر اساسنامه این صندوق، بسته‌های خدمتی از طرف وزارت بهداشت تامین می‌شود. دارو‌ها نیز از طرف وزارت بهداشت به سازمان بیمه سلامت معرفی شده که اقدامات اولیه آن انجام و در سامانه‌ها بارگذاری شده است.

معاون دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت خاطرنشان کرد: برخی از این دارو‌ها تاکنون پوشش بیمه نداشتند و بخشی نیز که پوشش بیمه‌ای داشتند، صندوق فراتر از سهم بیمه را در تعهد خود قرار داده است. برای برخی از این 7 قلم دارو سهم یارانه ارزی ابلاغ شده بود که جدا از پوشش صندوق بود و با احتساب هزینه صندوق هزینه بیمار به مراتب کمتر خواهد شد.

الهامی در رادیو گفتگو از کاربرد 7 قلم دارو در سرطان‌های ریه، سینه، پروستات، تخمدان و لینفوما سخن گفت و اضافه کرد: تا پیش از این بسیاری از بیمه شدگان به واسطه هزینه‌های زیاد دسترسی محدودی به دارو‌ها داشتند و امید می‌رود با روند اخیر بهبود یابد.

وی همچنین تصریح کرد: این دارو‌ها استاندارد تجویز دارد و از جانب وزارت بهداشت ابلاغ شده است و به صورت کنترل شده در فهرست دارویی کشور قرار گرفته است.

همچنین دکتر بهمن صبور نائب رئیس انجمن داروسازان تهران گفت: بیمه سلامت از همه بیمه‌ها سرآمدتر است چرا که پرداختی سهم بیمه‌های پایه مربوط به سازمان بیمه سلامت بسیار به روز است، اما سایر بیمه‌ها عقب هستند و همین موجب می‌شود سرویسی که بیماران دریافت می‌کنند متفاوت باشد.

وی ابراز خرسندی کرد: صندوق صعب العلاج به بیمع سلامت داده شد در حالیکه اگر به سایر بیمه‌ها سپرده می‌شد پرداخت‌ها معلوم نبود. این صندوق بودجه مستقلی دارد و باید روند پرداخت‌ها نیز مطلوبتر شود.

صبور از به روز شدن بدهی صندوق صعب العلاج طی هفته آینده خبر داد و خاطرنشان کرد: برای دارو‌های جدید یک تیم کارشناسی وجود دارد و اگر تشخیص دهند دارویی برای بیماران سودمند است حتما تحت پوشش قرار می‌گیرد.

ما با بیمه سلامت کمترین چالش را داریم و به قول‌های خود عمل می‌کنند.

نائب رئیس انجمن داروسازان تهران خواستار شد: افرادی که تحت پوشش بیمه سلامت قرار ندارند در جابجایی داده هایشان اندکی مشکل وجود دارد که باید اصلاح شود.

وی همچنین گفت: دنیا به سمتی رفته که به دلیل هزینه‌های بالا بیماران خاص در اولویت قرار دارند؛ بنابراین باید سیاست به سمتی برود که بیشتر سرمایه گذاری برای این بیماران برود.