شنبه 7 مهر 1403

772 فقره وام به فعالان صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
772 فقره وام به فعالان صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شد

گچساران - ایرنا - مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد گفت: این صندوق از سال 1392 تاکنون 772 فقره تسهیلات به فعالان صنایع دستی در استان پرداخت کرده است.

ارسلان حسن پور روز چهارشنبه به مناسبت هفته صنایع دستی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این صندوق از ابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید تاکنون 135 میلیارد و 895 میلیون ریال تسهیلات اشتغال به هنرمندان صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد پرداخت کرده است.

20 خرداد به‌نام روز جهانی و 20 تا 26 خرداد به‌عنوان هفته ملی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی نامگذاری شده است.

وی تعداد اشتغال ایجاد شده از محل پرداخت این میزان تسهیلات در استان را 940 نفر ذکر کرد.

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این میزان تسهیلات بانکی در قالب انعقاد تفاهم نامه یا از منابع منابع مشترک با صندوق توسعه ملی پرداخت شده است.

حسن پور بیان کرد: 87 میلیارد و 445 میلیون ریال تسهیلات از سال 1392 تاکنون در قالب 447 فقره وام برای حمایت از رونق تولید در حوزه صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد از محل منابع مشترک با صندوق توسعه ملی پرداخت شده که باعث ایجاد 580 فرصت شغلی شده است.

وی تصریح کرد: در این مدت 48 میلیارد و450 میلیون ریال نیز در قالب تفاهم نامه به متقاضیان پرداخت شده است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد گفت: این میزان وام متشکل از 325 فقره پرداخت شده که زمینه360 فرصت شغلی را ایجاد کرده است.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به نام جهش تولید تاکید کرد: ایجاد صندوق های همیاری اشتغال برای توانمندسازی، آموزش و حمایت از افراد جویای کار در این استان محور اصلی برنامه های امسال صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد است.

حسن پور افزود: این طرح در قالب تفاهم نامه با بسیج سازندگی کهگیلویه و بویراحمد تحقق خواهد یافت.

وی بیان کرد: براساس برنامه پیش بینی شده شناسایی و آموزش افراد جویای کار با مشارکت بسیج سازندگی و پرداخت تسهیلات از سوی صندوق کارآفرینی امید انجام خواهد شد.

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه این صندوق در سال 1398، 788 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال در استان پرداخت کرده است افزود: هم اکنون کار پرداخت تسهیلات به متقاضیان در حال انجام است.

وی عنوان کرد: هر فقره وام اشتغال100 میلیون تا 40 میلیارد ریال است.

حسن پور گفت: تسهیلات اشتغال صندوق کارآفرینی امید استان در بخش های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صنعت و معدن، کشاورزی و فناوری اطلاعات، ورزش و خدمات پرداخت شده است.

وی مجموع تسهیلات پرداختی استان در 2 ساله گذشته را 914میلیارد ریال برآورد کرد.

صندوق کارآفرینی امید استان رتبه نخست و پنجم پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر در بین 31 استان کشور در 2 ساله گذشته را کسب کرد.

جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبد بافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین دست بافته‌های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد است.

35 هزار هنرمند صنایع دستی در استان فعال هستند.

سالانه 218 هزار متر مربع انواع صنایع دستباف در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

بیشترین دست بافته‌ها در شهرستان‌های دنا و گچساران تولید می‌شود.

نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد در زمستان سال 1398 با 2.4 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 10.1 درصد رسید.

برآورد نقطه ای نرخ بیکاری استان 10.1 درصد بوده است که نیم درصد پایین تر از میانگین کشوری است.

کهگیلویه و بویراحمد 723 هزار نفر جمعیت دارد.

*س_برچسب‌ها_س*