دوشنبه 23 مهر 1403

806 طرح بخش کشاورزی در سیستان و بلوچستان افتتاح آغاز شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
806 طرح بخش کشاورزی در سیستان و بلوچستان افتتاح آغاز شد

زاهدان - ایرنا - 806 طرح بخش کشاورزی با اعتبار 264 میلیارد تومان امروز / پنجشنبه / با حضور وزیر جهاد کشاورزی در سیستان و بلوچستان به صورت ویدئو کنفرانس توسط رییس جمهوری افتتاح شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: طرح انتقال آب با لوله در سطح 32 هزار هکتار از دشت سیستان با اعتبار 34 هزار و 198 میلیارد ریال، مرمت و بازسازی230 رشته قنات با اعتبار 130 میلیارد ریال و چهار هزار و 562 هکتار سیستم آبیاری نوین با اعتبار 367 میلیارد ریال طرح‌های افتتاح شده امروز توسط رییس جمهوری را در این استان تشکیل می‌دهند.

غلام حیدر زورقی افزود: همچنین انتقال آب با لوله به مزارع در سطح 220 کیلومتر با اعتبار 49 میلیارد ریال، اجرای عملیات آب و خاک تعاونی‌های تولید در سطح 112 هکتار با اعتبار 8/1 میلیارد ریال، مالچ پاشی در شهرستان‌های ایرانشهر، بمپور، زهک و میرجاوه در سطح سه هزار و 200 هکتار و با اعتبار هزار و 900 میلیارد ریال، پخش آب منطقه سیستان در گستره 14 هزار هکتار با اعتبار 10 میلیارد ریال از دیگر طرح‌های افتتاح شده امروز در سیستان و بلوچستان را تشکیل می‌دهند.

وی عملیات آبخیزداری (پخش سیلاب گوهرکوه خاش) به میزان 100 هزار متر مکعب و با اعتبار 30 میلیارد ریال و نهالکاری سه هزار و 500 هکتار و با اعتبار 170 میلیارد ریال را از دیگر طرح‌های افتتاح شده امروز در سیستان و بلوچستان عنوان کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی تصریح کرد: بهره‌برداری از طرح‌های بخش کشاورزی در این استان زمینه اشتغال53 هزار و 441 نفر را فراهم کرد.

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان از نظر آب و هوایی دارای تنوع زیادی است به طوری که مناطق ایرانشهر، زابل و باهوکلات آب و هوای بیابانی و ناحیه زاهدان در مرز بین اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی قرار گرفته است. برخی مناطق این استان مانند سراوان، مهرستان، سیب سوران، خاش، چابهار، کنارک، نیکشهر، قصرقند و سرباز نیز آب و هوای نیمه بیابانی و ناحیه کوهستانی بم پشت در جنوب سراوان و امتداد آن به طرف مشرق تا کوههای بشاگرد آب و هوای نیمه بیابانی معتدل دارند و اقلیم مشرق ارتفاعات و فلاتهای مرتفع و کم وسعت میان آن نیمه بیابانی با زمستانهای سرد است. با این وجود استان سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی و مجاورت با دریای عمان و اقیانوس هند یکی از مستعدترین مناطق کشاورزی کشور محسوب می شود به طوری در تمامی فصول سال امکان کشت انواع محصولات در آن وجود دارد. سرزمینی که مردم آن در تمام فصول سال چه زمستان، چه بهار، تابستان و پاییز به تولید محصولات کشاورزی، گیاهان دارویی، دامداری، تجارت مرزی، صید و صیادی و صنعت و معدن مشغولند به واقع باید هزاران گنج نامیده شود. هم اینک در بیش از 200 هزار هکتار از زمین های کشاورزی این استان محصولات زراعی و در 80 هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می شود. تولید سالانه افزون بر 4.6 میلیون تن محصولات بخش کشاورزی در شرایط مساعد شامل سه میلیون تن محصولات زراعی، 530 هزار تن محصولات باغی، 180 هزار تن دامی، 250 هزار تن شیلاتی و 650 هزار تن جنگل و مرتع از جمله ظرفیت های این استان در این بخش محسوب می شوند. تولید برخی محصولات کشاورزی 2 بار در سال، دارا بودن رتبه نخست سطح زیر کشت و رتبه دوم تولید خرمای کشور، دارا بودن رتبه نخست محصولات گرمسیری با تولید سالانه 154 هزار تن با بیش از 18 چین در سال، خودکفایی در گوشت قرمز، تولید گونه های نادر نباتی نظیر انگور یاقوتی به عنوان پیش رس ترین انگور کشور، برخورداری از گونه های دامی نظیر گاو سیستانی به عنوان بهترین نژاد گوشت ایران، گاو و مرغ دشتیاری، مرغ خزک، گوسفند بلوچی و دارا بودن نصف جمعیت شتر کشور و دسترسی به آبهای آزاد و امکان صید در اقیانوس هند با صید سالانه افزون بر 44 درصد کل صید کشور از دیگر توانمندی های منحصر به فرد سیستان و بلوچستان در حوزه کشاورزی است. همچنین از دیگر ظرفیتهای این بخش در استان هزار گنج می توان به ظرفیت بالای واردات دام از مرز با برخورداری هزار و 300 کیلومتر مرز مشترک با کشورهای افغانستان و پاکستان، وجود سه مرکز تحقیقات کشاورزی، منابع طبیعی، علوم دامی و شیلاتی و چهار مرکز آموزش عالی، ظرفیت بالا و مناسب برای توسعه جامع واحدهای دام و طیور صنعتی و سنتی و افزایش سطح زیر کشت محصولات بخش کشاورزی به 2برابر وضع موجود یعنی بیش از 400 هزار هکتار در صورت ایجاد زیر بناهای بخش کشاورزی اشاره کرد.

*س_برچسب‌ها_س*