چهارشنبه 18 مهر 1403

99 درصد کودکان کار از خیابان‌های خراسان شمالی جمع شدند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
99 درصد کودکان کار از خیابان‌های خراسان شمالی جمع شدند

بجنورد - ایرنا - همه‌گیری کرونا و تعطیلی مدارس موجب افزایش شمار کودکان کار در خراسان شمالی شد، اما با اقدام دستگاه‌های مسوول 99 درصد آنان از خیابان‌ها جمع‌آوری شدند.

معاون اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خراسان شمالی روز یکشنبه با بیان این مطلب در نشست ستاد ساماندهی کودکان کار استان گفت: بهزیستی و شهرداری با دستور استاندار و معاون اجتماعی و فرهنگی استانداری به این موضوع ورود یافته و با حضور در خانه تک تک این کودکان و صحبت چهره به چهره با والدین آنان، اکنون به ندرت در سطح شهر این کودکان دیده می شوند.

علی اکبر صحرانورد افزود: با رایزنی با ادارات شهرستانی این ططرح در شهرهای آشخانه و شیروان نیز اجرا شده و کودکان کار ساماندهی شدند.

وی از تدوین اطلس کودکان کار در استان خبر داد و گفت: با همکاری شهرداری و اتاق اصناف، کودکان شاغل در مکانیکی ها و میادین میوه و تره بار نیز شناسایی شده اند.

وی با بیان این که در بین صنوف هنوز هم کودکان کار دیده می شوند، اظهار داشت: با همکاری شهرداری بیلبوردهایی در سطح شهر برای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی از تبعات به کار گیری کودکان نصب شد، زیرا بخشی از اصناف از قوانین این بخش آگاهی ندارند.

صحرانورد با اشاره به مصوبات این شورا در مورد ثبت نام رایگان کودکان کار در مدارس نیز گفت: با همکاری آموزش و پرورش استان قرار شده است تا این کودکان به طور رایگان در مدارس عادی و غیرانتفاعی ثبت نام ششده و به تحصیل مشغول شوند.

صحرانورد اظهار داشت: بعد از شیوع کرونا، در راستای ساماندهی کودکان کار و رفع بخشی از مشکلات اقتصادی خانواده آنان مصوب شد تا بانک ملی به هر یک از خانواده ها 20 میلیون ریال تسهیلات کم بهره پرداخت کند که بانک ملی اعلام کرده به 100 خانواده این تسهیلات را پرداخت کرده است.

وی افزود: همچنین مقرر شد تا کودکان کار کم توان ذهنی در مدارس پذیرفته شوند و آمار کودکانی که در صنوف به کار گرفته می شوند به ترتیب فراوانی در هر صنف اعلام شود که با وجود مکاتباتی که انجام شده هنوز این کار عملی نشده است.

33 کودک کاربازمانده از تحصیل

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت: شناسایی و رفع مشکلات کودکان کار از دغدغه های آموزش و پرورش است و در استان نیز 33 کودک کار بازمانده از تحصیل شناسایی شده اند که اشتغال، علت اصلی ترک تحصیل آنان است.

عصمت بدخشان از مسوولان بهزیستی خواست تا اسامی کودکان کار را در اختیار این اداره قرار دهند و اظهار داشت: با شناسایی این کودکان می توان به مدارس اعلام کرد تا برای ثبت نام رایگان و بدون مشکل آنان اقدام کنند.

شناسایی 292 کودک کار

کارشناس مسوول کودکان کار اداره کل بهزیستی خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: سال قبل اعتبار پیشگیری از کرونا در بخش کودکان کار 430 میلیون ریال بود که هزینه شد و برای توانمندسازی این کودکان در زمان شیوع کرونا نیز2 میلیارد و 484 میلیون ریال هزینه شد که بخشی از آن را خیران تامین کردند.

زهرا زمانی افزود: سال گذشته 292 کودک کار که همه آنها ایرانی بودند شناسایی شدند و نوع پذیرش و وضعیت تحصیلی و خانوادگی و مدت حضور آنها در خیابان ها پایش شد و این در حالی است که در بهار امسال نیز 56 کودک کار شناسایی شده است.

کارت زرد به غایبان جلسه

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان شمالی نیز در این جلسه با انتقاد از نبود مدیران و یا معاونان دستگاه های مرتبط با حوزه کودکان کار، گفت: از این پس از ورود هر فرد دیگری به جز مدیران و معاونان اعضای ستاد در جلسه جلوگیری می شود.

محمدتقی آریان افزود: افرادی که به جای مدیران عضو ستاد در جلسه حضور می یابند حداقل در مورد مصوبات و دستور جلسه اطلاعات کسب کنند تا بتوانند پاسخگوی سووالات باشند.

وی با بیان اینکه ساماندهی کودکان کار، همت و همکاری همه اعضای ستاد و دستگاه های مرتبط را می طلبد، از اعضای جلسه خواست تا به وظایف خود در این زمینه عمل کنند و پای کار باشند.

وی گفت: باید به سمتی برویم که مدیران خود را مسوول هم بدانند نه اینکه فقط رییس باشند.

آریان با بیان اینکه ساماندهی کودکان کار مربوط به همه 12 عضو ستاد ساماندهی کودکان کار می شود، اظهار داشت: اگر قرار بود فقط یک دستگاه این کار را انجام بدهد برای این دستگاه ها مسوولیتی در نظر گرفته نمی شد.

وی افزود: همه دستگاه ها باید تا فردا - دوشنبه - فهرست کارهایی که در زمینه تکالیف خود انجام داده اند را اعلام کنند و برای کارهایی که در شرف انجام است نیز زمان بندی لازم را داشته باشند.

استان خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*