دوشنبه 9 مهر 1403

99 میلیارد ریال تسهیلات به فعالان صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری پرداخت شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
99 میلیارد ریال تسهیلات به فعالان صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری پرداخت شد

شهرکرد - ایرنا - معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: سال گذشته 99 میلیارد و 192 میلیون و 400 هزار ریال تسهیلات به فعالان صنایع‌دستی این استان پرداخت شد.

مهرداد رئیسی روز دوشنبه به‌مناسبت 20 خردادماه روز جهانی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در گفت و گو با خبرنگاران تاکید کرد: این میزان تسهیلات برای اجرای 842 طرح صنایع‌دستی در استان پرداخت شده است.

وی افزود: از این میزان تسهیلات 19 میلیارد و 610 میلیون ریال مربوط به مشاغل خانگی با 200 طرح، 77 میلیارد و 982 میلیون و 400 هزار ریال مختص حوزه روستایی با 634 طرح و یک میلیارد و 600 میلیون ریال مرتبط به بخش فراگیر با هشت طرح است.

رئیسی تصریح کرد: اشتغال در بخش صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان در سال گذشته 966 مورد براساس مجوزهای سه‌گانه صنایع‌دستی بوده که ممکن است افراد متقاضی دریافت تسهیلات نباشند.

وی یادآور شد: در سال گذشته دوره‌های آموزش شاغلان صنایع‌دستی، آموزش مبانی برنامه‌ریزی تولید و ظرفیت‌سنجی و آموزش فن‌شناسی صنایع‌دستی برای 81 نفر در چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اظهار داشت: در این مدت 602 نفر در دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت صنایع‌دستی شامل قلاب‌دوزی، صنایع چوب، طراحی سنتیف پاپیه‌ماشه، نگارگری و بافتنی سنتی شرکت کردند.

وی گفت: سال گذشته برای 250 بیمه روستاییان و عشایر، 19 پروانه تولید کارگاهی، 947 پروانه تولید انفرادی، 20 اعلامیه تاسیس کارگاه و 431 کارت شناسایی هنرمندان در استان صادر و زمینه حضور هنرمندان در 12 جشنواره آیینی استانی و 29 نمایشگاه کشوری فراهم شد.

رئیسی تاکید کرد: در این مدت 11 نمایشگاه استانی و یک نمایشگاه ملی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استانی به‌مناسبت‌های مختلف با هدف توانمندسازی هنرمندان در بازاریابی محصولات، شناخت بازارهای محلی، شناخت نیاز جامعه نسبت به محصولات صنایع‌دستی برگزار شد.

وی افرود: هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان، سال گذشته در 16 بازارچه موقت، سه نمایشگاه خارجی و همچنین جشنواره فجر به‌منظور توانمندسازی در شناخت بازارهای بین‌المللی و بازاریابی محصولات در کشورهای جهان شرکت کردند.

وی یادآور شد: در این مدت چهار مورد نشان ملی شامل گلیم، مینیاتور، سبدبافی و قفل‌سازی و همچنین دو نشان جغرافیایی شامل چوقابافی منطقه بازفت و سنگ‌تراشی هفشجان دریافت شد.

رئیسی اظهار داشت: برگزاری نشست تخصصی بسته‌بندی و راهکارهای تجاری‌سازی صنایع‌دستی، توسعه صنایع‌دستی روستایی در 11 روستا با آموزش در 9 روستای شهرستان لردگان، یک روستای شهرستان کوهرنگ و یک روستای شهرستان اردل از سوی بخش خصوصی در رشته‌های دست‌بافته‌های داری انجام و به‌دنبال آن 467 کارگاه ایجاد شده و تولید و اشتغال رونق گرفته است.

وی گفت: سال گذشته در راستای راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی بزرگ صنایع‌دستی استان 20 کارگاه ایجاد و چهار کارگاه در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی و هنرهای سنتی مانند نمد، سرمه‌دوزی و گلیم‌بافی توسعه داده شد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تاکید کرد: ایجاد یک سایت الکترونیک فروش محصولات صنایع‌دستی و صدور 574 مجور مشاغل خانگی از دیگر فعالیت‌های این معاونت در سال گذشته به‌شمار می‌رود.

وی افزود: در این مدت 63 نفر آموزش‌های بلندمدت شاخه کار و دانش صنایع‌دستی و هنرهای سنتی را فرا گرفته‌اند.

رئیسی تصریح کرد: سال گذشته در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی انعقاد پنج تفاهم‌نامه سه جانبه با بنیاد برکت، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و ادارات کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی، فنی و حرفه‌ای، آموزش و پرورش و جمعیت زنان چهارمحال و بختیاری انجام شد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری افزون‌بر 12 هزار هنرمند صنایع دستی دارد که از این تعداد 3 تا 6 هزار نفر در فصل‌های مخلتف سال فعالیت می‌کنند.

هم‌اکنون 52 رشته صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

بافته‌های داری مانند فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و قالی‌بافی، چوخابافی، نمدمالی، کلاه‌مالی، گیوه دوزی، سرمه‌دوزی، منبت‌کاری، سفال‌گری، خورجین‌بافی، بافت سیاه چادر، قفل‌سازی، حجاری، گره‌چینی، احجام فلزی خاتم و مشتقات آن‌ها از مهمترین صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

20 خرداد به‌عنوان روز جهانی و 20 تا 26 خرداد به‌عنوان هفته ملی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی نام‌گذاری شده است.

*س_برچسب‌ها_س*