جمعه 10 فروردین 1403

آبرسانی به 107 روستای استان با پیمانکاری قرارگاه امام حسن (ع) سپاه / پیگیری پتروشیمی برای کاهش قیمت پیشنهادی وزارت نیرو جهت خرید پساب

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
آبرسانی به 107 روستای استان با پیمانکاری قرارگاه امام حسن (ع) سپاه / پیگیری پتروشیمی برای کاهش قیمت پیشنهادی وزارت نیرو جهت خرید پساب

رضا نعیمی گفت: طی سال جاری، تفاهم نامه ای با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) سپاه برای آب رسانی به 107 روستا در قالب چهار مجتمع آب رسانی منعقد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، رضا نعیمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی پیش از ظهر امروز در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: در استان خراسان شمالی هفت هزار و 100 کیلومتر شبکه توزیع در روستا و شهر وجود دارد که 32 درصد شبکه فرسوده است و نیاز به اصلاح و تعویض دارد.

وی با اشاره به اینکه براساس برآورد انجام شده هزینه مورد نیاز برای اصلاح و تغییر شبکه توزیع آب یک میلیارد تومان است، گفت: براین اساس حدود دو هزار و 200 کیلومتر از شبکه نیاز به تعویض دارد که در مجموع دو هزار و 200 میلیارد تومان سرمایه مورد نیاز است.

نعیمی اضافه کرد: براساس مطالعات صورت گرفته در سال 99، تعداد 238 روستای دارای تنش آبی در استان شناسایی شدند که 50 روستا در سال گذشته مشکل تنش آبی شان حل شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی خاطرنشان کرد: طی سال جاری، تفاهم نامه ای با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) سپاه برای آب رسانی به 107 روستا در قالب چهار مجتمع آب رسانی منعقد شد.

این مقام مسئول اظهار داشت: مجتمع های آبرسانی پیش بینی شده شامل مجتمع شیرین دره از محل آب سد، مجتمع کهنه جلگه در مانه و سملقان با آبرسانی 13 روستا، مجتمع پرسه سو در جرگلان، مجتمع مرز شیروان که 29 روستا را آبرسانی می کند. نعیمی افزود: معین قرارگاه امام حسن (ع) در استان خراسان شمالی برعهده نیروی زمینی سپاه و قرارگاه بسیج سازندگی است.

وی خاطرنشان کرد: براساس قرارداد منعقد شده پروژه آبرسانی به روستاها با 550 میلیارد تومان از 15 اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده و در این مدت حدود هشت روستا به مرحله تست و بهره برداری رسیده اند.

نعیمی بیان داشت: گفتنی است که در مسیر آبرسانی به روستاها، روستاهای کوچک نیز آب رسانی می شوند که در مجموع به 145 روستا خواهند رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی با بیان اینکه خشکسالی سال های گذشته نشان داد که آب سدها منبع پایدار تامین آب شرب نیستند، گفت: هم اکنون در مجموع 78 درصد آب شرب مورد نیاز استان از چاه ها، قنات و 22 درصد از سد تامین می شود.

نعیمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بوی نامطبوع آب سد شیرین دره در اواخر فصل تابستان اظهارکرد: با وقوع خشکسالی این وضعیت تشدید می شود، بنابراین به صورت اضطراری مطالعاتی در قالب پایگاه اوزون زنی ایجاد شد که هم اکنون در محله تحقیقاتی قرار دارد.

وی در ادامه با اشاره به جایگزینی پساب به عنوان آب مورد استفاده در صنعت پتروشیمی خراسان گفت: در سفر اخیر رئیس جمهور به استان خراسان شمالی این موضوع در دستور کار قرار گرفت که هم اکنون پتروشیمی تاکید دارد که رقم پیشنهادی برای جایگزینی پساب با آب شرب باید توجیه اقتصادی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی بیان داشت: وزارت نیرو برای موضوع پساب به صورت کلی فراخوان سراسری صادر می کند اما در بجنورد با حضور وزیر نیرو قیمت پیشنهادی اعلام شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون پتروشیمی پیگیر این است که بتواند با قیمت پایین تری این امر را انجام دهند که تا این لحظه ابلاغ جدیدی از سمت وزارت نیرو به دست ما نرسیده است و مسئولان استانی تاکید دارند که کار اجرایی شود و نباید معطل قیمت گذاری شود.

نعیمی گفت: در خراسان شمالی طی سال 11 میلیون مترمکعب پساب تولید می شود که هفت میلیون مترمکعب سهم بجنورد است که پتروشیمی به 5.5 میلیون مترمکعب آن نیاز دارد، که در حال حاضر بخش کوچکی توسط شهرداری استفاده و مابقی بعد از استاندارد سازی آب های سطحی در رودخانه رهاسازی می شود.

انتهای پیام /