سه‌شنبه 17 مهر 1403

آتش سوزی پارک ملی سالوک اسفراین مهار شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
آتش سوزی پارک ملی سالوک اسفراین مهار شد

بجنورد - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست اسفراین گفت: آتش‌سوزی در منطقه پارک ملی سالوک که صبح امروز (دوشنبه) آغاز شده بود، هم‌اکنون مهار شده است.

علی فرجی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس برآوردها حدود نیم هکتار از اراضی این منطقه شامل درختان ارس، زرشک و سایر گونه ها گیاهی در آتش سوخته است.

وی گفت: هنوز علت آتش سوزی مشخص نشده است و کارشناسان در حال بررسی آن هستند.

به گزارش ایرنا، اوایل ماه جاری نیز آتش سوزی در پارک ملی سالوک سبب تحمیل خسارت های زیادی شد و وسعت آن 25 هکتار بود که در این آتش سوزی حدود 500 اصله درخت باارزش ارس از بین رفت. گون، کتیرا، ارس، زرشک کوهی و سیاه تلو از جمله گونه های گیاهی در منطقه سالوک است. پارک ملی سالوک با گستره 20 هزار هکتار در شمال غربی شهرستان اسفراین، به دلیل شرایط توپوگرافی دشتی و کوهستانی، به عنوان یکی از متنوع ترین زیستگاه های استان شناخته می شود. قسمت شمالی این پارک دارای جاذبه های طبیعی گردشگری، کوهستانی و زیستگاه حیوانات کوه زی و قسمت جنوبی زیستگاه حیوانات دشت زی است. قوچ و میش اوریال، پازن و بز در کوهستان ها، پلنگ، گربه پالاس و گراز از جانوران شاخص پارک ملی سالوک اسفراین هستند. شهرستان اسفراین در 60 کیلومتری جنوب شرقی بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی با داشتن 2 پارک ملی سالوک و ساریگل، 2 منطقه حفاظت شده و سه منطقه شکارممنوع با تنوع گیاهی و جانوری ارزشمند، از مهمترین ذخیره گاه های ژنتیکی غنی کشور محسوب می شود.

*س_برچسب‌ها_س*