پنج‌شنبه 5 مهر 1403

آتش نشان میخواهیم!

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع

دکتر علی دارابی

شرایط خطر و بروز حادثه و مشتعل شدن آتش همه با نخستین جایی که برای امداد و کمک تماس می گیرند آتش نشانی است. پیر و جوان، با 125 آشنا هستند و آنان نیز در اولین فرصت در محل حادثه حاضر میشوند.

در حوادث و رخدادهای چند هفته اخیر کشور و تداوم اعتراضات دانشجویان و جوانان و زنان فقدان مرکزی برای رسیدگی فوری و امداد رسانی بشدت خود نمایی می کند. (اتاق بحران اجتماعی) اگر چه روسای قوه مجریه و مقننه اظهار نظرهایی کردند اما در این میان حجت الاسلام محسنی اژه ای ریاست قوه قضاییه بسیار خوش درخشید؛ هم در نقش عدالت خواهی و تامین امنیت و برخورد با قانون شکنان و هم محبت و مدارا و گفتگو با معترضان.

الان زمانه مرهم بر زخم گذاشتن است و جمع کردن دامنه اعتراضات و این محتاج برنامه و اقدام و عمل است.

متاسفانه برخی اظهار نظرها و مصاحبه از سوی برخی امامان جمعه، اصحاب مطبوعات و رسانه ها و یا مسئولان دستگاه های امنیتی و نیز برخی سیاسیون و مقامات که بس نسنجیده حرف می زنند و بر اعصاب جامعه راه می روند اقدامی نکوهیده و نابخشودنی است.

خط و نشان کشیدن و تخفیف و تمسخر معترضان خطا و جفا به مردم و انقلاب اسلامی با آرمانهای والایش که آزادی در سپهر آن جای دارد می باشد.

الان احزاب سیاسی کجاهستند؟ روحانیون و مساجد که در خط مقدم دفاع از انقلاب و مردم هستند چرا غایب صحنه هستند؟ اعضای دولت و نمایندگان مجلس کجا هستند؟ نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها و اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی اگر در شرایط فعلی در میان جوانان و دانشجویان نباشند پس چه باری را قرار است از دوش این نظام مظلوم بردارند؟

برخی رسانه ها و تریبون ها که باید در روشنگری و آرامش بخشی امداد رسان باشند علنا دعوت به شورشگری می کنند! و این حیرت و افسوس را کجا باید برد؟

سخن آخر

با دلسوزان و علاقمندان نظام و انقلاب است.

این جوانان و معترضان فرزندان ما هستند باید با مدارا، در آغوش کشیدن، احترام و گوش کردن حرف و سخن آنها از سوی ما و شما روبرو باشند. (البته حساب آشوبگران و اغتشاشگران با معترضان جداست).

با سخنرانی و خطابه مساله حل نمیشود. با دو قطبی کردن مشکل بیشتر میشود.

ستاد ملی کرونا که هر شنبه به ریاست رییس جمهور و مسئولان عالیرتبه تشکیل می شد الان می تواند تغییر کارکرد دهد با ترکیب جدید و حضور صاحب نظران علوم اجتماعی، سیاسی، روانشناسی و ارتباطات و... و به تحلیل موضوع و راهکارهای برون رفت از وضع موجود بپردازد. چرا که این مساله مهم کشور شده است.

همه باید در حکم آتش نشان باشیم و به موقع از مشتعل شدن آتش جلوگیری و آن را خاموش کنیم. الان آتش زنه نیاز نداریم آتش نشان میخواهیم.