چهارشنبه 18 مهر 1403

آتش 134 هکتار از منابع طبیعی خراسان شمالی را درگیر کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
آتش 134 هکتار از منابع طبیعی خراسان شمالی را درگیر کرد

بجنورد - ایرنا - از ابتدای امسال 134 هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی خراسان شمالی درگیر حوادث آتش‌سوزی شده و آسیب دیده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: بیشتر آتش سوزی‌هایی که امسال اتفاق افتاد در عرصه‌های مرتعی و نیمه جنگلی استان بوده است. سرهنگ موسی الرضا حیاتی افزود: گون یکی از گونه های گیاهی بود که امسال بر اثر آتش سوزی‌ها خسارت دید و بعضا بوته های گون 10 تا 12 ساله بر اثر آتش سوزی از بین رفت. وی گفت: متاسفانه در اثر آتش سوزی های امسال فقط در منطقه کوه بهار شهرستان گرمه 38 اصله درخت ارزشمند ارس نابود شد. حیاتی اظهار داشت: آتش سوزی گرمه 53 میلیارد و 180 هزار میلیون ریال خسارت به منابع طبیعی استان وارد کرد.

ذخیره‌گاه جنگلی کوه بهار گرمه بیش از هزار هکتار وسعت دارد.

پوشش این ذخیره گاه شامل گونه های مرتعی، ارس، درختچه زرشک، سیاه تلو، افرای کرکوی، سرخ ولیک و نسترن وحشی است.

شهرستان گرمه در 140 کیلومتری جنوب غربی بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی واقع است که با مناطق زیست محیطی پارک ملی گلستان، پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق در استان سمنان و نیز منطقه حفاظت شده قرخود در شهرستان مانه و سملقان همسایگی دارد.

گستره حوزه منابع طبیعی خراسان شمالی 2 میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این میزان یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار هم جنگل است.

*س_برچسب‌ها_س*