چهارشنبه 6 تیر 1403

آخرین وضعیت پیگیری حقوقی بازداشت "محمدرضا نوری" در عراق

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
آخرین وضعیت پیگیری حقوقی بازداشت "محمدرضا نوری" در عراق

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان درباره پیگیری وضعیت محمدرضا نوری، تبعه ایرانی زندانی در عراق، توضیحاتی ارائه کرد.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، کاظم غریب‌آبادی؛ معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در تشریح وضعیت محمدرضا نوری، تبعه ایرانی زندانی در عراق گفت: وضعیت این تبعه ایرانی دو بار به صورت تلفنی و همچنین در جریان سفر رئیس محترم قوه قضاییه به عراق در اسفندماه سال گذشته، از سوی ایشان مورد پیگیری قرار گرفت.

وی افزود: ادعاها و اتهامات وارده به این تبعه ایرانی مبنا و وجاهت ندارد و در همین چارچوب و پیگیری‌های به عمل آمده، درخواست آمریکا برای استرداد این تبعه ایرانی نیز مورد موافقت طرف عراقی قرار نگرفته است.

بررسی حقوقی «بازداشت خودسرانه» محمدرضا نوری در بغداد

غریب‌آبادی ادامه داد: بعد از ملاقات چند ماه قبل پدر آقای نوری با اینجانب و تشریح وضعیت نامناسب نامبرده، مکاتبه‌ای با آقای خالد شوانی، وزیر دادگستری و حقوق بشر عراق داشتم و از وی خواستم تا اقدامات لازم را در خصوص بهبود شرایط نگهداری آقای نوری و در اختیار گذاشتن تسهیلات مورد نیاز به عمل آورند.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان ادامه داد: بازداشت آقای نوری از مصادیق بازداشت خودسرانه است و باید هرچه سریع‌تر به ایران منتقل شود.

به گزارش تسنیم، محمدرضا نوری بیش از یک سال و سه ماه قبل در بغداد دستگیر و زندانی شده است.

روز سه‌شنبه 25 اردیبهشت حسین امیرعبداللهیان؛ وزیر امور خارجه کشورمان (5 روز قبل از به شهادت رسیدن) با پدر و همسر محمدرضا نوری دیدار کرد. شهید امیرعبداللهیان در آن دیدار تلاش‌های صورت گرفته در این مورد را برای خانواده نوری تشریح و خطاب به پدر و همسر ایرانی زندانی در عراق تأکید کرد؛ دستگاه دیپلماسی از هیچ تلاشی برای کمک و مساعدت به آقای نوری و تسریع در روند آزادی و انتقال ایشان به کشور فروگذار نخواهد کرد.

ناصر کنعانی؛ سخنگوی وزارت امور خارجه هم اوایل خردادماه جاری به رسانه‌ها اعلام کرد؛ دستگاه دیپلماسی در این پرونده خاص «جدیت و اهتمام ویژه» داشته و پیگیری‌های خود را با «تمام وجود» انجام می‌دهد.

محمدرضا نوری (ابوعباس) مدافع حرم ایرانی بیش از 400 روز (15 ماه) است که در بغداد دستگیر شده و خبری از او منعکس نشده و وی در اسارت به‌سر می‌برد. موضوعی که گفته می‌شود این دستگیری از سوی نیروهای آمریکایی صورت گرفته است.