سه‌شنبه 24 مهر 1403

آرامش نسبی در بازار سرمایه گذاری خارجی پاکستان به رغم شیوع کرونا

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
آرامش نسبی در بازار سرمایه گذاری خارجی پاکستان به رغم شیوع کرونا

اسلام‌آباد - ایرنا - شیوع ویروس کرونا در پاکستان تقریبا بخش‌های اعظم درآمدهای داخلی، صادرات، ثبات اقتصادی و صنعت تولید را تحت تاثیر قرار داده تا جایی که دولت برای عبور از این مرحله دشوار بسته حمایتی 8 میلیارد دلاری اعلام کرد اما تازه‌ترین گزارش نهادهای مالی این کشور از آرامش نسبی در بازار سرمایه گذاری مستقیم خارجی پاکستان به رغم شرایط کرونایی خبر می‌دهد.

پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کووید -19 در پاکستان علاوه بر تضعیف معیشت، افزایش بیکاری و تعلیق گسترده فعالیت‌های تجاری و کسب و کار، ذخایر ارزی این کشور را به دنبال داشته تا جایی که دولت اسلام آباد از سازمان‌های مالی بین المللی شامل صندوق بین المللی پول و بانک جهانی درخواست کرده بود تا در بازپرداخت‌های وام‌های خارجی این کشور تجدید نظر کند.

تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی از تداوم مشارکت نهادهای سرمایه گذاری چند ملیتی در حوزه‌های ارتباطات، انرژی و صنایع پتروشیمی در پاکستان به رغم بحران اقتصادی جهانی ناشی از کرونا است.

بانک مرکزی پاکستان نیز با اشاره به آرامش نسبی در بازار سرمایه گذاری خارجی این کشور اعلام کرد: فرآیند جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) در ماه گذشته میلادی (آوریل) با افزایش 32 درصدی همراه بود و سطح آن تنها در یک ماه به بالای 133 میلیون دلار رسیده درحالی که مدت مشابه سال گذشته این میزان 100 میلیون دلار ثبت شده بود.

براساس این گزارش، شرکت‌های خارجی همچنان به تزریق سرمایه در پروژه‌های مختلف اقتصادی پاکستان مانند ارتباطات، انرژی و صنایع پتروشیمی ادامه می‌دهند هرچند حجم سرمایه گذاری در ماه آوریل 2020 به حداقل 8 ماه گذشته آن رسید ولی بانک مرکزی پاکستان، حضور مستمر سرمایه گذاران خارجی در این کشور با وجود رکود اقتصادی جهانی ناشی از کووید -19 را دلگرم کننده می‌داند.

به گفته «محمد عبدالعلیم» دبیرکل اتاق بازرگانی و سرمایه گذاران خارجی در پاکستان، افزایش میزان سرمایه گذاری مستقیم شرکت‌های خارجی در کنار چینی‌ها که سرمایه گذاران اصلی در پاکستان محسوب می‌شود، به تداوم فعالیت بخش‌های مهم اقتصادی و بازرگانی کشور کمک کرده است.

وی اظهار داشت: ماهیت سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی در مقایسه با شرکت‌های چینی متنوع است. برخلاف چین، سایر شرکت‌های سرمایه گذاری به دنبال فرصت‌های جدید برای مشارکت اقتصادی در پاکستان هستند.

کارشناسان اقتصادی در پاکستان پیش بینی می‌کنند: وضعیت سرمایه گذاری خارجی در این کشور تا ماه‌های آینده بیشتر بهبود پیدا می‌کند زیرا کشورهای مبدا به تدریج در حال تلاش برای احیای فعالیت‌های اقتصادی همزمان با لغو محدودیت‌های کرونایی هستند.

به عقیده آنان، در صورت عدم تولید واکسن و داروی مستقل برای ویروس کرونا، تسریع در فعالیت‌های اقتصادی همچنان به عنوان یک چالش باقی خواهد ماند.

بانک مرکزی پاکستان اعلام کرد: شرکت‌های خارجی در طول 10 ماه گذشته (از ژوئیه 2019 تا آوریل 2020) اقدام به سرمایه گذاری مستقیم به ارزش 2.28 میلیارد دلار کردند که این رقم بیش از دو برابر سرمایه گذاری خارجی یک میلیار دلاری در مدت مشابه سال گذشته بود.

به نظر می‌رسید پیش از آغاز بحران کرونا در پاکستان، سرمایه گذاران خارجی آماده شروع طرح‌های جدید شده‌اند در عین حال آنان پس از شیوع ویروس کرونا طرح‌های اقتصادی خود را به حالت آماده باش درآورند.

بانک مرکزی پاکستان در حالی از افزایش سرمایه گذاری مستقیم شرکت‌های خارجی در این کشور سخن می‌گوید، که تا اوسط ماه مارس امسال شیوع کرونا باعث شد تا شرکت‌های خارجی سرمایه گذاری‌های موقت خود به ارزش 1.3 میلیارد دلار را از پاکستان خارج کردند.

بر اساس آخرین اطلاعات ستاد عملیات و مدیریت مبارزه با کرونا در پاکستان، 45 هزار و 898 نفر در این کشور به ویروس کرونا آلوده شده، 13 هزار و 101 نفر بهبود یافته و 985 بیمار کرونایی نیز جان خود را از دست داده‌اند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
آرامش نسبی در بازار سرمایه گذاری خارجی پاکستان به رغم شیوع کرونا 2