شنبه 1 اردیبهشت 1403

آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک باید به نهاد حاکمیتی تبدیل شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک باید به نهاد حاکمیتی تبدیل شود

تبریز - ایرنا - مدیرکل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک آذربایجان شرقی گفت: این مجموعه باید از حالت شرکت سهامی خارج و به نهاد حاکمیتی تبدیل شود.

حسن ربانی ارشد روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: با وجود اینکه به دلیل حاکمیتی نبودن آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، هیچ گونه بودجه و اعتبارات دولتی برای این مجموعه تعریف نشده است، اما این نهاد همواره در خدمت بخش دولتی و غیردولتی بوده و آماده همه گونه همکاری برای بهنیه سازی سازه های طرح های مختلف عمرانی می باشد.

وی از طرح موضوع خروج آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک از موضوع شرکت های سهامی به نهاد حاکمیتی در مجلس شورای اسلامی خبر داد و اظهار داشت: در این راستا نیازمند همکاری و کمک تمامی نمایندگان مجلس هستیم تا این هدف نهایی شود.

ربانی ارشد ادامه داد: چنانچه این مجموعه به نهادی حاکمیتی تبدیل شود، دغدغه درآمدزایی آن از بین رفته و تمرکز آزمایشگاه از بحث درآمد - هزینه به سمت نظارت و آموزش سوق داده می شود که این برای کل جامعه و ایمن سازی ساخت و سازها در کشور بسیار حائز اهمیت است و منافع ملی با این روش بهتر و سهل تر تامین می شود.

وی شعار اصلی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک را " ارتقای سازه ها، حافظ منافع ملی" بیان و اضافه کرد: معتقدیم آنچه که در حوادث طبیعی و غیرطبیعی همچون سیل و زلزله، ساختمان ها و سازه های فیزیکی را دچار خسارت می کند، غیراستاندارد بودن آنهاست که موجب نگرانی افراد جامعه می شود.

ربانی ارشد همکاری با شهرداری ها، دهیاری ها، نطام مهندسی و استانداری ها را لازمه تحقق شعار فوق دانست و با بیان اینکه هم اکنون آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک آذربایجان شرقی تعامل مناسبی با ادارات دولتی و بخش خصوص دارد، بر تقویت این تعاملات تاکید کرد.

وی از قطب بودن آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک تبریز در حوزه قیر خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از آزمایش های مربوط به قیر از سراسر ایران به تبریز ارسال می شود و در حقیقت در این زمینه و سایر بخش ها به عنوان محور عمل می کنیم.

مدیرکل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک آذربایجان‌شرقی گفت: در زمینه آزمایش های مقاومت الکتریکی زمین، داون هل، ژئوتکنیک و کشش میلگردهای سایز بالا نیز آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک آذربایجان شرقی به عنوان مرجع کشوری عمل می کند و در حقیقت این مجموعه در ایران به عنوان آزمایشگاه شماره یک شناخته می شود.

ربانی ارشد، کنترل کیفی را اولویت های اصلی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در پروژه های عمرانی اعلام و اضافه کرد: ما آمادگی کامل برای ارایه انواع مشاوره ها و آموزش ها به بخش های دولتی و خصوصی را نیز داریم.

وی مطالعه خواص فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی خاک ها و مصالح و مصنوعات ساختمانی، انتخاب و تعیین روش های مناسب در انجام آزمایش های مربوطه، انجام آزمایش های فنی و کنترل عملیات اجرایی پروژه های عمرانی در حین اجراء، طراحی و اجرای برنامه آموزشی منطبق با استانداردهای ملی و بین المللی و آموزش کارشناسان، تکنسین ها و متخصصین در جهت تکمیل کادر سازمان و تامین نیاز سایر دستگاه ها، آزمایشگاه ها و شرکت ها و محاسبه، مطالعه، طرح و همچنین نظارت و مشاوره در زمینه های مکانیک خاک و سنگ، ژئوتکنیک و راه را از جمله فعالیت های آزمایشگاه برشمرد.

ربانی ارشد افزود: تدوین استانداردهای مرتبط طی همکاری با سازمان ملی استاندارد ایران، انجام کارهای پژوهشی و تحقیقات علمی کاربردی مرتبط، ارتباط با منابع علمی داخلی و خارجی به منظور تبادل اطلاعات و روش های جدید، عمل به عنوان بازوی اجرایی کارفرما در جهت ارزیابی مشخصات آزمایش های خارج از مشخصات و حضور در کمیسیون های تحویل موقت و نظارت بر کار آزمایشگاه های خصوصی جهت کنترل کیفیت پروژه ها و کالیبراسیون تجهیزات و همچنین میزان انطباق با استانداردها از دیگر فعالیت های ماست.

*س_برچسب‌ها_س*