شنبه 29 اردیبهشت 1403

آزمون کارشناسی ارشد 1401؛ گذر از امواج حاشیه‌ها تا ساحل آرامش حوزه امتحانی

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
آزمون کارشناسی ارشد 1401؛ گذر از امواج حاشیه‌ها تا ساحل آرامش حوزه امتحانی

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ براساس اعلام قبلی سازمان سنجش آموزش کشور، زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1401 در روزهای 28، 29 و 30 اردیبهشت‌ماه اعلام شده بود، چندی پیش بیشتر از ده هزار نفر از داوطلبان این آزمون با ثبت مطالبه‌ای در سامانه فارس من، خواستار تعویق زمان آزمون شدند.

این داوطلبان حتی در نامه به رئیس جمهور، وزیر بهداشت، وزیر علوم، معاون وزیر کشور و رئیس کمیته اجتماعی و امنیتی و انتظامی ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز خواسته خود را مطرح کردند و هشت دلیل را هم برای این خواسته عنوان کردند.

از مهم‌ترین دلایل داوطلبان خواستار تعویق زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد این بود که حداقل فاصله یکساله بین دو آزمون متوالی از مصوبات شورای انقلاب فرهنگی است ولی برای برگزاری آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته امسال این فاصله به ده ماه کاهش یافته است، این مسأله به دیوان عدالت اداری هم کشیده شد به طوریکه صبح روز یکشنبه چهارم اردیبهشت ماه این داوطلبان با در دست داشتن پلاکاردهایی در مقابل ساختمان دیوان عدالت اداری تهران تجمع کرده و خواسته خود را از دیوان عدالت اداری مطالبه کردند.

اما پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد که به هیچ وجه امکان تعویق آزمون کارشناسی ارشد وجود ندارد و دلیل این امر را به پایان رسیدن فرایندهای برگزاری آزمون برشمرد.

البته مسوولان سازمان سنجش تسهیلاتی را برای داوطلبان درنظر گرفتند تا داوطلبان بتوانند حوزه آزمون خود را تغییر دهند زیرا با حضوری شدن آموزش دانشگاه‌ها، درخواست‌هایی مبنی بر تغییر حوزه آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1401 و بیست و هفتمین دوره المپیاد علمی - دانشجویی کشور (از شهرستان محل اقامت به شهرستان محل تحصیل) از سوی داوطلبان به سازمان سنجش رسید که براین اساس تمهیداتی اندیشیده شده تا متقاضیان ثبت‌نام کننده در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1401 که محل تحصیل آنها با محل اقامت آنان متفاوت است و حوزه امتحانی خود را با توجه به محل اقامت تعیین کرده‌اند، بتوانند در صورت تمایل حوزه امتحانی خود را به شهر محل تحصیل تغییر دهند. پس از اینکه سازمان سنجش آموزش کشور، تسهیلاتی را برای داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1401 و بیست و هفتمین دوره المپیاد علمی - دانشجویی کشور برای تغییر حوزه امتحانی فراهم کرد تعداد 5هزار و 546 نفر از داوطلبان حوزه امتحانی خود را تغییر دادند.

* اطلاعات آماری آزمون کارشناسی ارشد

در هر صورت آزمون کارشناسی ارشد 1401 در روزهای 28، 29 و 30 اردیبهشت ماه یعنی روزهای پایانی این هفته برگزار می‌شود.

بیش از 647 هزار داوطلب در 137 کد رشته امتحانی در آزمون کارشناسی ارشد سال 1401 ثبت نام کرده‌اند.

در مجموع 647 هزار و 209 داوطلب (با احتساب علاقه‌مندی به شرکت در مجموعه امتحانی دوم) متقاضی شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته امسال هستند که از این تعداد 339 هزار و 906 نفر داوطلب زن و 307 هزار و 303 داوطلب مرد هستند.

تدابیر لازم برای برگزاری آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته با رعایت تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی در 186 شهرستان، 386 حوزه اصلی اندیشیده شده است.

* توصیه‌های روزهای پایانی

براساس نظر کارشناسان، داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد که در روزهای پایانی مانده تا کنکور قرار دارند، تا حد ممکن شب قبل از برگزاری کنکور غذایی سبک و مقوی بخورند و زود بخوابند تا بدن و بخصوص که اتفاقا درگیر حاشیه هم بوده استراحت کافی داشته باشد.

این داوطلبان نباید به حاشیه‌ها فکر کنند، فقط به خدا توکل کنند و به موفقیت آینده‌شان بیندیشند. اسید‌های چرب اُمگا3 که در ماهی، آجیل و روغن زیتون یافت می‌شوند، پتانسیل بالایی در افزایش عملکرد مغز دارند، از این خوراکی‌ها می‌توانند برای کاهش استرس نیز استفاده کنند. دعا خواندن و گوش دادن به موسیقی آرام موجب بهبود تفکر داوطلبان و کاهش علائم جسمی اضطراب در داوطلبان می‌شود. داوطلبان به همان مقدار اطلاعاتی که دارند مطمئن باشند و بدانند موفقیت در راه است.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید کنکور سازمان سنجش آموزش کشور کنکور کارشناسی ارشد این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
آزمون کارشناسی ارشد 1401؛ گذر از امواج حاشیه‌ها تا ساحل آرامش حوزه امتحانی 2
آزمون کارشناسی ارشد 1401؛ گذر از امواج حاشیه‌ها تا ساحل آرامش حوزه امتحانی 3