یک‌شنبه 10 تیر 1403

آسیب شناسی بازی‌های کامپیوتری در یک فیلم سینمایی

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
آسیب شناسی بازی‌های کامپیوتری در یک فیلم سینمایی

سید علی موسوی‌نژاد کارگردان و تهیه‌کننده فیلم سینمایی ایلیا در جستجوی قهرمان در پاسخ به اینکه مسئولیت همزمانی کاگردانی و تهیه‌کنندگی انیمیشن کودک و نوجوان برایتان سخت بود یا خیر؟ گفت: کارگردانی به تنهایی کار سختی است و در کنارش کار تهیه‌کنندگی آن هم در حوزه فیلم سینمایی سنگین‌تر است. کارهای کوتاه داشتم اما در واقع ایلیا در جستجوی قهرمان نخستین کار بلند سینمایی بنده بود. لذا کار سخت شده بود، منتهی از آن جایی که برایم مهم بود که تهیه‌کننده کار خودم باشم و بتوانم کار را مدیریت کنم هردو مسئولیت را خود به تنهایی پذیرفتم. دو مسئولیت در یک پروژه سینمایی سختی خود را داشت اما خداراشکر توانستیم کار را انجام دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که ایلیا در جستجوی قهرمان یک اثر ضد صهیونیستی است یا خیر بیان کرد: بله، ما در حوزه کودک و نوجوان سینمای کشور به این صورت نمونه انیمیشن نداشتیم تا فردی بیایید و صهیونیت‌ها را برای بچه‌ها از همان ابتدای تشکیل یهود و بنی‌اسرائیل در تاریخ اسلام مطرح کند. خیلی جدی به این موضوع پرداختیم و سه سال پیش که تصمیم گرفتیم ایلیا در جستجوی قهرمان را بسازیم هیچ تصوری از این موضوع نداشتیم که قرار است چه اتفاقاتی در کشور، جهان و اینطور ماجراهای فلسطین و بحث اسرائیل رخ دهد.

وی ادامه داد: ما سه سال پیش چنین تصوری نداشتیم و با دوستان خود تصمیم گرفتیم چنین کاری را بسازیم؛ زیرا فقدان چنین مسائلی در کودک و نوجوان احساس می‌شد. لذا از این منظر خوشحال هستم، کار ایلیا در جستجوی قهرمان محتوایی دارد که برخی گمان می‌کنند اخیرا طرح این موضوع بیان و سپس ساخته شده است.

بسیاری از فیلم‌های کودک نوجوان تکلیف خود را نمی‌دانند

موسوی‌نژاد از بازخوردهای فیلم سینمایی ایلیا در جستجوی قهرمان گفت: در اکران‌های مختلفی که قبل از اکران سینمایی داشتیم، حضور داشتم و بازخوردهای مثبت خوبی دیدم. ما حتی پژوهش هایی که انجام دادیم، برای بچه‌ها بالای 90 درصد رضایت بچه‌ها در یک تجریه جمعی را داشتیم. البته ممکن است بزرگسال چنین فیلمی را ببینید و کار را نپسندد که طبیعی است، به هرحال ما از همان اول تکلیفمان با خودمان مشخص بود و قصد داشتیم یک فیلم برای کودک نوجوان بسازیم.

وی ادامه‌داد: خیلی از فیلم‌های کودک و نوجوانی که در کشور ساخته می‌شوند به عبارتی وسط ماجرا هستند یعنی هم می‌خواهند بچه ها، خانواده‌ها و هم فستیوال‌ها را راضی نگهدارند و خودشان تکلیف خود را نمی‌دانند و دچار سرگشتگی هستند؛ اما ما در همان ابتدا هدفمان این بود که یک کار برای کودک بسازیم و الحمدالله توانستیم در جشنواره فیلم کودک و نوجوان یکی از مهم‌ترین جایزه‌ها که جایزه داوران کودک و نوجوان بود را دریافت کنیم که این امر برایمان بسیار ارزشمند است.

وی در خصوص تکنیک ساخت فیلم ایلیا در جستجوی قهرمان بیان کرد: در واقع تکنیک تولید انیمیشن ایلیا در جستجوی قهرمان یک کار سینمایی نیست و یک کار ترکیبی از کار زنده و انیمیشن است. در واقع گاهی می‌گویند رئال انیمیشن که کاملا انیمیشن نیست و یک تکنیک است.

وی تصریح کرد: موضوع ایلیا در جستجوی قهرمان صرفا بحث صهیونیست نبود، زیرا ایلیا نام ابری مولا علی (ع) است و ما در نهایت فیلم به فتح قلعه‌های خیبر توسط امیرالمومنین (ع) می‌پردازیم و بحث قهرمان شناسی کودک و نوجوان است که یک قهرمان معرفی می‌شود و ایلیا برخواسته از این است. موضوع و مفهوم اصلی فیلم حول آسیب شناسی بازی‌های کامپیوتری برای بچه‌ها است. در این فیلم بچه‌ها وقتی وارد فضای بازی می‌شوند که از عینک‌هایی استفاده می‌کنند.

کم‌توجهی به ساخت فیلم‌های کامپیوتری در سینمای کشور

وی در خصوص ساخت چنین فیلم‌هایی گفت: اولین و مهم‌ترین دلیل ساخت چنین فیلم‌هایی دغدغه‌است. باید چنین دغدغه‌ای دیل بازی های کامپیوتری در ما وجود داشته باشد ولی خب در سینمای ما خیلی کم به بازی‌های کامپیوتری پرداخته می‌شود. شاید مهم‌چنین چیزی نبود دغدغه کودک و نوجوان در چنین موضوعی است و حالا بحث هزینه ساخت چنین فیلم‌هایی باتوجه به شرایط متفاوت است.

موسوی نژاد بیان کرد: در ساخت فیلم ایلیا در جستجوی قهرمان حمایت نهادهای دولتی را حتی یک ریال نداشتیم و تماما در بخش خصوصی تولید فیلم را داشتیم، دستمان آنقدر باز نبود، البته دغدغه ساخت فیلم بود که کار را جلو می‌برد.

کارگردان فیلم ایلیا در جستجوی قهرمان در پایان گفت: درحال حاضر یک فیلمنامه دیگر در دست دارم اما هنوز تکمیل نشده است و نیاز به بررسی دارد؛ لذا هنوز به مسیر پیش تولید نرسیده است و کار بعدی حساسیت بیشتری نسبت به ایلیا در جستجوی قهرمان دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر
آسیب شناسی بازی‌های کامپیوتری در یک فیلم سینمایی 2
آسیب شناسی بازی‌های کامپیوتری در یک فیلم سینمایی 3