دوشنبه 23 مهر 1403

آشتی اصول‌گرایان با واژه برجام / دیگر مکروه نیست!

وب‌گاه عصر ایران مشاهده در مرجع
آشتی اصول‌گرایان با واژه برجام / دیگر مکروه نیست!

چون احیای برجام یکی از مهم‌ترین امیدها برای پایین آمدن قیمت دلار است، روزنامه دولت فعلی که منتقد برجام بود دیگر مثل گذاشته این واژه را مکروه نمی‌داند. گویی پایین آوردن قیمت دلار مهم‌تر است از کراهت برجام نزد آنان.

عصر ایران؛ مهرداد خدیر - در نگاه اول تصویر مقابل نکته خاصی ندارد چرا که روزنامه ایران از سال 1394 و در دولت حسن روحانی که اصطلاح «برجام» - سرواژه پارسی 4 کلمه برنامه جامع اقدام مشترک- ابداع شد بارها درباره برجام نوشته است.

چه از 94 تا 97 که شروع و اوج برجام بود و چه از 97 که ترامپ از برجام خارج شد و چه از بهمن 99 که با روی کار آمدن جو بایدن و چند ماه فاصله با پایان کار دولت روحانی امید به احیای برجام زنده شد و چه در تیر 1400 که ابراهیم رییسی رییس جمهور شده بود و روحانی گفت اگر همین حالا به عراقچی اختیار دهیم برجام احیا می شود و آن روز البته دلار 25 هزار تومان بود.

تصویر بالا اما از این منظر اهمیت دارد که تیتر روزنامه دولت در همین چهارشبه گذشته 30 تیر 1401 است و کافی است به یاد آوریم در ادبیات این روزنامه پش از تحویل به دولت کنونی به جای برجام از «رقع تحریم‌ها» و «خنثی سازی تحریم ها» گفته می‌شد و آقایان امیر عبداللهیان و باقری‌کنی هم حتی‌المقدور از بر زبان آوردن واژه «برجام» خودداری می‌کردند هرچند شبی در میهمانی‌یی در حیاط تالار رودکی وقتی به آقای باقری کنی گفتم چرا با واژه برجام مشکل دارید تأیید نکردند و لبخند زدند.

حالا اما واژه برجام بر تیتر روزنامه دولت می‌نشیند بی آن‌که آن را همان هیچ بدانند و با تعابیری که معمولا کیهان به کار می‌برد.

داستان اما تنها این نیست. اهمیت مضاعف به خاطر آن است که شب قبل از آن به نقل از جو بایدن این خبر منتشر شده بود که در پاسخ به پرسشی گفته بود «برجام مرده است اما نمی توانیم آن را اعلام کنیم. داستانش طولانی است». هر چند که بعدتر مشخص شد ظاهرا یک ایرانی مخالف ایران و دموکرات‌ها و برجام در برنامه‌ای خود را به بایدن نزدیک کرده تا چنین پاسخی را دریافت کند و یک موضع رسمی نبوده است.

با این حال اگر وضعیت اقتصادی و اجتماعی چنین نبود قاعدتا باید همان جمله اگر نه بر صفحه اول روزنامه دولت که بر پیشانی کیهان می نشست و کلی ذوق می‌کردند که بایدن هم اذعان کرده برجام مرده است کما این که اگر یک سال قبل و در 29 اذر 1400 چنین گفته بود عین آن جمله تیتر یک آنها می شد.

حالا اما روشن است که امید به احیای برجام یکی از مهم‌ترین امیدها برای پایین آمدن قیمت دلار است و روزنامه دولت منتقد برجام مثل روزنامه دولت منعقد‌کننده برجام صریح و روشن از آن می‌نویسد و نه تعبیری مثل رفع تحریم ها یا خنثی‌کردن تحریم‌ها و مانند آن.

در همان شب یلدا که خبر اظهارات بایدن منتشر شد و‌لی فردای آن تیتر کیهان و ایران نشد (‌تا بر افزایش قیمت دلار تأثیر منفی بیشتر نگذارد و کار بسیار درستی هم بود) اما آقای امیر حسین ثابتی مجری شبکه افق خطاب به کامبیز مهدی‌زاده داماد رییس جمهوری سابق این توییت طعنه امیز را منتشر کرد: «‌آقا داماد، شب چله که رفت منزل پدر خانم، از آقای روحانی بخواهد برایش زیر کرسی قصه پریدن دلار با زنده برجام از 3700 به 32000 را بگوید تا دفعه بعد که خواست نمک بریزد دست پُرتر باشد.»

کامبیز مهدی‌زاده هم در پاسخ نوشت: «مرده برجام از سیاست های اقتصادی شما بهتر عمل می‌کند! تا اسم برجام می آیدقیمت ها در بازار عقب نشینی می کند. تا در زمستان سختِ توهمی، خودمان یخ نزدیم [نزده ایم] به برجام روحانی برگردید.»

حالا با این توضیحات مفهوم تیتر روزنامه دولت منتقد برجام - و در حال مذاکره برای احیای همان برجام - را بهتر می‌توان دریافت.

تماشاخانه

ببینید | هتلی برای آن‌که در آن یخ بزنید / خیلی شیک و هنری

اجازه شوهر برای درمان زن!/ آیا این موضوع صحت دارد؟ آنچه باید دراین باره بدانید (فیلم)

فیلم های دیگر docReady(function () { if (window.innerWidth کانال عصر ایران در تلگرام
آشتی اصول‌گرایان با واژه برجام / دیگر مکروه نیست! 2
آشتی اصول‌گرایان با واژه برجام / دیگر مکروه نیست! 3
آشتی اصول‌گرایان با واژه برجام / دیگر مکروه نیست! 4
آشتی اصول‌گرایان با واژه برجام / دیگر مکروه نیست! 5