پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

آغاز بزرگ‌ترین انتخابات جهان با 969 میلیون رای دهنده

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
آغاز بزرگ‌ترین انتخابات جهان با 969 میلیون رای دهنده

"گاردین" از آغاز مرحله اول بزرگترین تمرین دموکراتیک جهان با 969 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در یک دوره شش هفته ای در هند خبر داد.

رای گیری در انتخابات سراسری بزرگ هند آغاز شده است.

حزب بهارتیا جنتا (BJP) به رهبری نارندرا مودی، نخست وزیر هند، امیدوار است که اکثریت پارلمانی لازم را به دست آورد. این در حالی است که ادعاها مبنی بر تضعیف دموکراسی در هند از زمان به قدرت رسیدن این حزب در 10 سال گذشته افزایش یافته است.

خبر مرتبط اقدام مهم ایران درباره کشتی توقیف‌شده مرتبط به اسرائیل / خدمه هندی به کشورش بازگشت + عکس

سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه هند، از بازگشت یکی از خدمه‌های هندی کشتی توقیف‌شده «ام‌اس‌سی آریز» در ایران به کشورش خبر داد.

انتخابات هند با بیش از 969 میلیون نفر واجد شرایط رای دهی که بیش از 10 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند، بزرگترین تمرین دموکراتیک در جهان است.

این رای گیری از ساعت 8 صبح روز جمعه (به وقت محلی) با فعالیت 102 حوزه انتخابیه در سراسر هندوستان آغاز شده و طی شش هفته آینده در هفت مرحله تا اول ژوئن (خرداد) ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، نامزدهای این انتخابات برای 543 کرسی و در هفت مرحله با یکدیگر رقابت می‌کنند.

شمارش آرا در 4 ژوئن (15 خرداد) پس از رای گیری در 19 آوریل (31 فروردین)، 26 آوریل (7 اردیبهشت)، 7 می (18 اردیبهشت)، 13 می (24 اردیبهشت)، 20 می (31 اردیبهشت)، 25 می (5 خرداد) و اول ژوئن (12 خرداد) انجام می شود.

سن رای دادن 18 سال است و نامزدها باید حداقل 25 سال سن داشته باشند.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.

آغاز بزرگ‌ترین انتخابات جهان با 969 میلیون رای دهنده 2