سه‌شنبه 3 مهر 1403

آغاز فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا در زنجان

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
آغاز فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا در زنجان

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا، انستیتو پاستور - انستیتو فینلای کوبا در زنجان آغاز شد.

پرویز قزلباش ظهر امروز (9 اردیبهشت‌ماه) در بیست و سومین آیین پویش راه سلامت و آغاز فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا (انستیتو پاستور - انستیتو فینلای کوبا) اظهار کرد: اولین کارآزمایی بالینی کشور در استان زنجان انجام می‌شود. در بحث کووید - 19، یکی از اصلی‌ترین راه‌های پیشگیری است و همه جهان از ابتدای شیوع به دنبال دست‌یابی به یک واکسن موثر هستند.

وی افزود: تاکنون 6 پلتفرم برای ساخت و تولید واکسن آماده شده است. یکی از موثرترین آن، واکسن انستیتو پاستور - انستیتو فینلای کوبا است که انستیتو پاستور موفق به انتقال دانش آن شده است.

این مسئول ادامه داد: انستیتو پاستور یکی از قدیمی‌ترین موسسات تولید واکسن ایران است و ارتباط نزدیکی با انستیتو کوبا داشت که واکسن هپاتیت بی‌تجربه موفق گذشته است.

قزلباش تصریح کرد: این واکسن با دقت بالایی انتخاب شده و در کوبا با کم‌ترین عارضه بر روی 44 هزار نفر آزمایش شده و در ایران نیز در هفت استان بر روی 24 هزار نفر انجام خواهد شد که این مهم در راستای ایمن‌زایی است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با بیان اینکه این واکسن در شش شهر دو دز تزریق می‌شود، یادآور شد: در زنجان و یزد سه دز از این واکسن تزریق می‌شود که با تزریق دز سوم بیش از 97 درصد ایمنی‌زایی ایجاد می‌شود.

وی عنوان کرد: این مطالعه وسیع بر اساس ثبت‌نام در استان بر روی 3000 نفر انجام خواهد شد. افرادی که در مطالعه شرکت می‌کنند، اقدام‌شان داوطلبانه و انسان‌دوستانه است که نتیجه آن واکسنی ایمن است.

این مسئول با بیان اینکه ثبت‌نام کنندگان در این مطالعه بین 18 تا 80 ساله هستند، گفت: تا هفت ماه پس از تزریق اولین دز، این افراد تحت مراقبت پزشکی هستند و حتی بیماری زمینه‌ای آن‌ها کنترل می‌شود. امکان تماس 24 ساعته، آنکال بودن دو پزشک برای همراهی این افراد در نظر گرفته شده و تا پایان دوره بیمه می‌شوند و مرکز راهبردی انستیتو پاستور بر این مهم نظارت دارند، البته باید توجه داشت بانوان باردار و افراد دارای فشار خون بالا نمی‌توانستند، در این طرح شرکت کنند.

قزلباش، شعار هفته جهانی بهداشت را ساخت جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر دانست و خاطرنشان کرد: اگر واکسن در ایران به تولید برسد، در سالم‌سازی جامعه نقش خواهد داشت و ایران در ماه‌های آتی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان واکسن جهان خواهد بود.

جمشید انصاری رئیس سازمان اداری استخدامی و معاون رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام شیرمحمدی نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه علوم‌پزشکی، دکتر ایوب پزشکی رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی استان، دکتر شغلی معاون تحقیقات دانشگاه علوم‌پزشکی، صفی‌الله کرامتی مدیرکل مدیریت بحران استان، داوطلبانه واکسن انستیتوپاستور - انستیتو فینلای کوبا را تزریق کردند.

انتهای پیام