دوشنبه 24 اردیبهشت 1403

آغاز هفته فرهنگی ایران در ترکمنستان با حضور وزیر ارشاد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
آغاز هفته فرهنگی ایران در ترکمنستان با حضور وزیر ارشاد

هفته فرهنگی ایران در ترکمنستان با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر فرهنگ ترکمنستان و هنرمندان منتخب ایرانی به مدت 3 روز در شهر عشق آباد پایتخت ترکمنستان برپا می‌شود.

هفته فرهنگی ایران در ترکمنستان با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر فرهنگ ترکمنستان و هنرمندان منتخب ایرانی به مدت 3 روز در شهر عشق آباد پایتخت ترکمنستان برپا می‌شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر از ترکمنستان، هفته فرهنگی ایران در کاخ مقاملار فرهنگسرای دولتی ترکمنستان روز دوشنبه 23 بهمن با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعباس ارباب خالص سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان، آتدایف معاون رئیس کابینه وزرا در امور تجارت ترکمنستان و محمدرضا بهمنی معاون همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افتتاح شد.

ارباب خالص سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان در این مراسم گفت: مراسم رویداد بزرگ روزهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را امروز در تالار فرهنگی مقام لار عشق آباد درحالی برگزار می‌کنیم که همزمان با چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است.

وی افزود: رویداد فرهنگی حاضر حاصل توافقات رؤسای جمهور دو کشور سید ابراهیم رئیسی و سردار بردی محمدوف در دیدارهای خود طی یکسال و نیم اخیر و امضای سند برنامه جامع همکاری‌های سه ساله میان وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ترکمنستان است که در خرداد ماه سال جاری یعنی حدود 8 ماه قبل در مجموعه سعدآباد در حضور رؤسای جمهور دو کشور به امضا رسید.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان ادامه داد: بسیار خوشحالیم که در حدود 8 ماه پس از امضای این سند، این رویداد بزرگ فرهنگی به عنوان یکی از بندهای سند مذکور، اجرایی شده است. این موضوع اهتمام و جدیت و علاقه دو کشور را در این حوزه همکاری‌های مشترک فرهنگی نشان می‌دهد. فرهنگ مقوله‌ای گسترده است که ابعاد و زوایای آن ریشه در باورها و اعتقادها، ارزش‌ها و هنجارهای خانوادگی - اجتماعی، آداب و رسوم و سنت‌ها، هنرها، سلیقه‌ها دارد و طیف وسیعی از زندگی ایشان را در بر می‌گیرد.

ارباب خالص گفت: در چارچوب فرهنگ است که ملت‌ها و مردم شناخته می‌شوند و مشترکات آنها تعریف و اثرگذاری‌های آن بر یکدیگر شکل می‌پذیرد. فرهنگ، لباس تن اقوام، جوامع، ملت‌ها و دولت‌هاست که معرف آراستگی و شخصیت صاحب آن است.

سفیر جمهوری اسلامی در ترکمنستان گفت: مشترکات زیاد فرهنگی موجود میان مردم و کشور جمهوری اسلامی ایران با مردم و کشور همسایه و خویشاوند ترکمنستان از جمله دین، فرهنگ، سنت‌های اجتماعی، زبان، هنرهای آئینی و دستی و نهایتاً حوزه تمدنی مشترک، به منزله لباس مشترک تن دو کشور است که از این دو، یک پیکره واحد را به نمایش می‌گذارد و هم صدایی و هم آوایی فرهنگی، اجتماعی را در حوزه همکاری‌های متنوع طرفین ایجاد کرده است و به عنوان بستر اصلی و مطمئن، تقویت و در هم تنیدگی سایر زمینه‌های همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های سیاسی، اقتصادی، منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم می‌آورد.

وی افزود: در اهمیت این رویداد فرهنگی مهم، همین بس که حضور اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه و همچنین گروه‌های فرهنگی هنری اعزامی از جمهوری اسلامی ایران به ترکمنستان بیانگر علایق عالی دو کشور در حوزه فرهنگ و جایگاه رفیع آن نزد مردم و دولت‌های دوطرف است.

ارباب خالص در پایان گفت: بسیار خوشحال خواهیم شد که در آینده نزدیک شاهد برگزاری روزهای فرهنگی کشور همسایه ترکمنستان در جمهوری اسلامی ایران باشیم.

همچنین در آئین افتتاحیه این رویداد فرهنگی، چند گروه موسیقی ایرانی به اجرا پرداختند که می‌توان به گروه‌های کرمانج از خراسان شمالی و گروه موسیقی روناک اشاره کرد.

این رویداد فرهنگی تا 25 بهمن با همکاری مشترک سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و وزارت فرهنگ ترکمنستان ادامه دارد.

بنا بر این گزارش، استقبال بی نظیری از این رویداد فرهنگی توسط علاقمندان به فرهنگ و هنر ایرانی شد تا جایی که تعدادی بیشتری از فرهنگ دوستان در این مراسم حضور داشتند.

هفته فرهنگی ایران در ترکمنستان با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر فرهنگ ترکمنستان و هنرمندان منتخب ایرانی به مدت 3 روز در شهر عشق آباد پایتخت ترکمنستان برپا خواهد شد.

همچنین در ادامه برگزاری این رویداد فرهنگی، امروز دوشنبه ساعت 10 صبح با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر فرهنگ ترکمنستان، غلامعباس ارباب خالص سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان نمایشگاهی از آثار هنرمندان ایرانی در هیأت اعزامی ایران به ترکمنستان در رشته‌هایی همچون مینیاتور، خوشنویسی، معرق، سفال، کاشی‌گری، فرش، مجسمه سازی، پوشش اقوام ایرانی، میناکاری، حصیربافی، اسباب بازی، بازی‌های رایانه‌ای در محل موزه هنرهای زیبای شهر عشق آباد افتتاح خواهد شد.

در این هفته نمایشگاهی از آثار هنری و صنایع دستی، نمایش فیلم‌های سینمایی ایرانی با ترجمه زبان ترکمنی، اجرای موسیقی هنرمندان دو کشور و برگزاری جشنواره غذاهای ملی ایرانی در معرض دید علاقمندان قرار می‌گیرد.

مراسم اختتامیه روزهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، 25 بهمن‌ماه با اجرای کنسرت مشترک هنرمندان در کاخ مقاملار فرهنگسرای دولتی ترکمنستان برگزار خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از عزیمت به کشور ترکمنستان با حضور در شهرستان قوچان از توابع استان خراسان رضوی از مجتمع فرهنگی هنری این شهر بازدید به عمل آورد.

برای مشاهده گزارش تصویری آئین افتتاحیه هفته فرهنگی ایران در ترکمنستان به این پیوند مراجعه کنید.