سه‌شنبه 29 خرداد 1403

آقایان کاندیدا! لطفا رؤیا فروشی نکنید

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
آقایان کاندیدا! لطفا رؤیا فروشی نکنید

صحبت های برخی از نامزدها مرا به یاد شخصیت اصلی کتاب رودین، اثر تورگنیف می اندازد.

تورگنیف، نویسنده شهیر روس در رمانی به نام رودین که از قضا نام شخصیت اصلی رمان نیز می باشد به فردی اشاره می کند که سلطان عرصه صحبت های جذاب است. او از همین طریق امورات زندگی خود را می گذراند و برای خود خرده شهرتی فراهم آورده است. مشکل وی از آنجایی آغاز می شود که زمانی بخواهد تئوری ها و حتی تعهدات خود را به ورطه عمل بکشاند. نه تنها ناتوان از از اجرای حتی بخش اندکی از اظهارات خود است، بلکه صحبت کردن بدون فکر در مورد عواقب احتمالی محتوای آنها، به نوعی وی را دچار توهم و خود شیفتگی نیز می کند. آینده فروشی عادت مالوف اوست. هر چند که دیوار

واقعیات خود را در سراشیبی عمر او بیشتر نشان می دهند و او زمانی متوجه می شود که خیلی دیر شده است. در آستانه ی میانسالی زمانی بدون توجه به جوانب امر و تعهداتی که یک عشق پاک در پی دارد، به معشوقش اظهار علاقه می کند، ولی با کوچکترین ناملایمات پا پس می کشد. زمانی سرمایه ی اندک خودرا [بدون حتی داشتن اندکی تخصص] صرف این می کند که یک رود بزرگ در روسیه را قابل کشتیرانی کند، و انچه در آخر پس از عدم موفقیت در اجرای این طرح مالیخولیایی عایدش می شود قرض و بدهی فراوان و... است.

آنچه این روزها در وعده های برخی نامزدهای انتخاباتی می بینیم، شبیه اعمال و کردار رودین است! منتهی با یک تفاوت اساسی!

رودین یک فرد بود که دامنه بیشترین آسیبی که می توانست بزند، به آتش کشیدن آتیه خود و یا حداکثر، آسیب به حلقه ی اطرافیان و اشنایانش بود. اینجا دامنه تاثیر نامزد انتخاباتی می تواند به پهنای آینده یک ملت باشد. و چه بسا بوده است!

میان همین نامزدها، هستند افرادی که سالیان طولانی در مصادری بودند که ماحصل دوره حکمرانی شان چندین قطعنامه شورای امنیت است و به ذیل فصل هفت کشیده شدن جمهوری اسلامی ایران، اما امروزه چون طفلی تازه متولد شده، و پاکیزه از هر گونه آلایش و ناصافی سخن می گویند و وعده می دهند.

کما اینکه بعضا اثر تصمیمات و صحبت های بدون پشتوانه شان را هنگام تصدی جایگاه های عالی، امروز با پوست و گوشت و خون در زندگی احساس میکنیم. نمی شود با آینده فروشی و رویا فروشی و وعده هایی چون جبران عقب ماندگی چند صد ساله طی یک دوره ریاست جمهوری، و عدم مسئولیت پذیری اقدامات سابق، ادعای صادق بودن و خصوصا شناخت تامه مشکلات کشور را داشت. این رویا فروشی ها نه زیبنده مردم ایران است و نه زیبنده اینکه یک کارگزار سابق نظام جمهوری اسلامی آن ها را به زبان بیاورد و موجب وهن جایگاه نامزدی ریاست جمهوری شود.

نمی توان ادعای صادق بودن و سفید بودن کارنامه را داشت، وقتی حتی مسئولیت اکانت شبکه های اجتماعی خود را نیز گردن نگیریم و با کلی گویی ها و اکتفا کردن و پناه بردن به اینکه برای همه چیز برنامه [؟] داریم، از پاسخگویی نسبت به اعمال گذشته خود فرار کنیم.

27218

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1919518