شنبه 1 اردیبهشت 1403

آقای داور! چرا عصر جدید رو میریزی تو موزه سینما؟

وب‌گاه عصر ایران مشاهده در مرجع
آقای داور! چرا عصر جدید رو میریزی تو موزه سینما؟

مجید اسماعیلی: بعضی حرف‌ها را چون ایشان متوجه نمی‌شوند، من به ایشان نمی‌گویم و آزارشان هم نمی‌دهم.

عصر ایران؛ کاوه معین‌فر - چند روز قبل سعید خانی مدیر دفتر پخش «خانه فیلم» که توزیع‌کننده فیلم سینمایی «علف‌زار» ساخته کاظم دانشی است، در یک استوری اینستاگرامی به موزه سینما اعتراض کرد و مدعی تحریم این فیلم در این نهاد وابسته به سازمان سینمایی شد.

مجید اسماعیلی داور برنامه عصر جدید و همچنین مدیرعامل موزه سینما در این باره گفت: «عبارت تحریم فیلم، برداشت مغرضانه است. ما سه سالن داریم و از بین فیلم‌های دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد، آنچه را مناسب فضای موزه سینما هست، انتخاب می‌کنیم.

فیلم را متناسب با فضای موزه که تصمیم داریم بیشتر به سمت خانواده‌ها و دانش‌آموزان ببریم، انتخاب می‌کنیم. هیچ‌وقت اجباری نیست که همه فیلم‌های دارای مجوز در همه سینماها نمایش داده شود. این اجبار برای سرگروه‌های سینمایی و وقتی است که مسئول سینمایی کشور باشید.

من با آقای خانی هم تلفنی صحبت کردم. بالاخره ایشان عضو بدنه سینمایی ایران هستند و تلاش‌شان را می‌کنند و من ایشان را هم دوست دارم، ولی بعضی حرف‌ها را چون ایشان متوجه نمی‌شوند، من به ایشان نمی‌گویم و آزارشان هم نمی‌دهم.»

اسماعیلی درباره رویکرد موزه سینما تاکید کرد: «حدود 20 روز یا یک ماه پیش، یک گروه حدودا 100-120 نفره دانش‌آموزی به اینجا آمدند که می‌خواستند یک فیلم سینمایی را ببینند. من از ایشان خواهش کردم که آن را نبینند، چون به درد کودکان نمی‌خورد.»

قبل از همه چیز باید اشاره کرد اگر فیلمی پروانه نمایش از وزارت ارشاد دریافت کرده است دیگر نیازی به ممیزی مجدد ندارد. اگر به این روال باشد که دیگر هر سینمایی خود باید یک شورایی برای نمایش فیلم داشته باشد که دیگر چه نیازی به آن شورای پروانه نمایش وزارت ارشاد است؟

اگر فیلمی درجه بندی سنی داشته باشد که خود تکلیف آن روشن است، مثلا وقتی اعلام می‌شود این فیلم مناسب افراد کمتر از 15 سال نیست و... خود سینما به این گروه سنی بلیط نمی‌فروشد اما این که فیلمی را در سینما نمایش ندهند به دلیل این که احتمالا دانش آموزان قرار است به سینما بیایند وبهتر است که اصلا وجود نداشته باشد دیگر واقعا نوبر است.

موزه سینما 3 سالن دارد می تواند در یک سالن اصلا فیلم های کودکان یا متناسب با کودک و نوجوان نشان دهد و یا برعکس در یک سالن فقط فیلم‌های مناسب بالاتر از محدودیت‌های سنی نمایش دهند، اما این که هر 3 سالن خود را به روی فیلمی ببندد چون شاید کودکان و خانواده‌ها بیایند و مناسب آنها نیست! بیشتر یک نوع اعمال نظر شخصی و سلیقه‌ای است.

سالهای قبل هم درباره برخی فیلم‌ها شاهد بوده‌ایم که مثلا حوزه هنری در سالن‌های سینمایی خود آنرا اکران نمی‌کرد ولی عجایب القصص بودن این ماجرا این است که موزه سینما و سالن‌های آن زیر مجموعه خود سازمان سینمایی است و این اعمال نظر مدیر موزه سینما به نوعی قبول نداشتن و رد کردن شورای پروانه نمایش خود سازمان سینمایی محسوب می‌شود!

این روزها اتفاقات عجیب و غریب در عرصه فرهنگ و هنر دارد به یک مرحله تاریخی نزدیک می‌شود، چگونه می توان این همه تناقض و تضاد در یک مجموعه وجود داشته باشد و هر کسی برای خودش از هر گوشه ای اعلام خود مختاری کند.

پس این وزارت ارشاد، سازمان سینمایی، اداره نظارت و ارزشیابی، شورای صدور پروانه نمایش به چه دلیل وجود دارند اگر قرار باشد هر مدیری بنا بر صلاحدید خودش تصمیم بگیرد؟

آقای مجید اسماعیلی (داور برنامه تلویزیونی عصر جدید) انگار این قضیه داوری را به وظایف دیگری هم که دارند تعمیم داده است و فکر می کند درباره همه اتفاقات باید دکمه سفید یا قرمز را بزند و خود تصمیم‌گیر است! یاد آن سکانس معروف سریال خانه به دوش رضا عطاران افتادم که آقا ماشالله (حمید لولایی) از پسرش (علی صادقی) هنگام سحری خوردن با حالتی متعجب می پرسید: چرا قیمه‌ها رو میریزی تو ماست‌ها؟!

تماشاخانه

ببینید | ماجرای طلاق گرفتن یک روحانی که در تلویزیون پخش شد

ببینید | یکی از عجایب علم؛ قارچ‌های جنگلی که در شب فانوس دریایی می‌شوند

فیلم های دیگر کانال عصر ایران در تلگرام
آقای داور! چرا عصر جدید رو میریزی تو موزه سینما؟ 2
آقای داور! چرا عصر جدید رو میریزی تو موزه سینما؟ 3
آقای داور! چرا عصر جدید رو میریزی تو موزه سینما؟ 4
آقای داور! چرا عصر جدید رو میریزی تو موزه سینما؟ 5
آقای داور! چرا عصر جدید رو میریزی تو موزه سینما؟ 6
آقای داور! چرا عصر جدید رو میریزی تو موزه سینما؟ 7