یک‌شنبه 22 مهر 1403

آماده‌سازی مسیرهای ارتباطی عشایر آذربایجان‌غربی برای کوچ

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
آماده‌سازی مسیرهای ارتباطی عشایر آذربایجان‌غربی برای کوچ

ارومیه - ایرنا - مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: تمهیدات لازم در راستای تسهیل تردد و تأمین امنیت و امکانات بهداشتی و درمانی عشایر جهت پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در مناطق عشایری در هنگام کوچ به مناطق ییلاقی در حال انجام است.

علی ناجی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سه هزار کیلومتر ایل‌راه عشایری در آذربایجان‌غربی وجود دارد که مرمت و بازسازی آنها نیازمند تخصیص اعتبار ویژه است.

وی ادامه داد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و به منظور حفظ سلامت جامعه عشایری زمان کوچ بهاره عشایر به تعویق افتاده و در این مدت هماهنگی لازم با وزارت بهداشت و درمان به منظور تهیه و تدوین دستورالعمل‌های بهداشتی انجام گرفته و اجرایی می‌شود.

وی بیان کرد: بهبود وضعیت ایل‌راه‌ها از جمله مهمترین برنامه‌های اداره‌کل امور عشایر آذربایجان‌غربی است که با اهتمام ویژه‌ای آن را دنبال می‌کنیم.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: ساماندهی این مسیرها می‌تواند در کمک به عشایر برای کوچ آسان‌تر به ییلاق و قشلاق و محرومیت‌زدایی از این قشر مؤثر باشد.

ناجی با اشاره به اینکه 15 هزار و 599 خانوار عشایری در استان وجود دارد، بیان کرد: از این تعداد حدود 600 خانوار به خارج از استان کوچ کرده‌اند و بقیه نیز در داخل استان و در شهرستان‌های چالدران، خوی، پلدشت، ماکو، مهاباد، سلماس و شاهین‌دژ ییلاق و قشلاق می‌کنند.

وی با بیان اینکه بهبود معیشت خانوارهای عشایری دارای جایگاه خاصی در بخش کشاورزی است، افزود: هم‌اکنون ظرفیت‌های مطلوبی در بخش کشاورزی استان برای بهبود معیشت خانواده‌های عشایری وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه رسیدگی به مشکلات بهداشتی و تامین نیازهای آنان در مناطق ییلاقی عشایر در اولویت است، گفت: در این راستا بازدیدهای میدانی از مناطق ییلاقی غشایرنشین صورت می‌گیرد تا مشکلات شناسایی و برطرف شود.

به گزارش ایرنا 2 میلیون و 670 هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و 600 هزار هکتار با 59 درصد تحت پوشش عشایر استان است؛ عشایر استان 12 ایل و 21 طایفه مستقل هستند و 336 روستای آذربایجان غربی نیز ویژه عشایر است.

*س_برچسب‌ها_س*