شنبه 16 تیر 1403

آمادگی 98 درصدی نیروگاه‌های برق کشور برای عبور از تابستان

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
آمادگی 98 درصدی نیروگاه‌های برق کشور برای عبور از تابستان

اولین ماه تابستان تقریبا به نیمه رسیده و در این روز‌های گرم با به راه افتادن وسایل سرمایشی مصرف برق نیز رو به فزونی می‌رود. در این مدت در بیشتر روزها، تقاضای برق بالای 70 هزار مگاوات بود و حتی در اواخر خرداد تقاضای برق در اوج مصرف به بیش از 73 هزار مگاوات رسید و رکوردشکنی کرد. این در حالی است که به گفته مسئولان صنعت برق سال گذشته تا نیمه تیر، در هیچ روزی مصرف برق کشور از 70 هزار مگاوات فراتر نرفته بود.

برای پایداری تامین برق در تابستان 180 برنامه مختلف در 6 محور در نظر گرفته شد که یکی از مهمترین محور‌های آن افزایش ظرفیت‌های تولید برق برای پاسخ به تقاضای برق است. بر اساس آنچه که علی اکبر محرابیان وزیر نیرو می‌گوید، در طی سه سال اخیر ایران توانسته از طریق بهره‌برداری از نیروگاه‌های جدید، بکارگیری تمام ظرفیت نیروگاهی موجود و رفع محدودیت‌های تولید، انتقال و شبکه بالغ بر 45.7 تراوات ساعت به تولید برق خود اضافه کند.

ایران در رتبه هفتم میزان تولید برق دنیا

وزیر نیرو افزود: این عدد در مقایسه با سایر کشور‌ها حاکی از آن است که ایران در رتبه هفتم تولید برق دنیا قرار گرفته است و مجموع کشور‌های اتحادیه اروپا، کشور‌های عربی، ژاپن، ترکیه و کره‌جنوبی در این رتبه‌بندی پس از ایران قرار گرفته‌اند.

نیروگاه‌های حرارتی به جهت اینکه در حال حاضر بیشترین سهم را از ظرفیت اسمی تولید برق در کشور دارند، در تامین تقاضای فزاینده برق نیز نقش مهمی دارند و در بیانی دقیق‌تر حدود 90 درصد برق مورد نیاز کشور توسط نیروگاه‌های برق حرارتی تامین می‌شود. از ابتدای دولت سیزدهم 48 واحد نیروگاهی جدید به شبکه برق کشور اضافه شده و مجموعا با افزایش توان نیروگاه‌های موجود، ظرفیت اسمی نیروگاه‌ها 9 هزار مگاوات افزایش یافته است که سهم این نیروگاه‌ها در روشن بودن چراغ خانه‌ها، صنایع خرد و همینطور بخش مولد کشور را پررنگ‌تر می‌کند.

اما آنچه که استفاده از این ظرفیت در اوج مصرف تابستان را تضمین می‌کند، آمادگی به موقع نیروگاه و انجام تعمیرات دوره‌ای و اساسی است که پس از دوره پیک و فراغت نیروگاه‌ها، تامین میزان بالایی از مصرف برق آغاز می‌شود. به گفته نمازی، مدیرکل دفتر فنی تولید برق حرارتی یکی از لازمه‌های تامین برق مطمئن و پایدار، این است که واحد نیروگاهی در ساعتی که مورد نیاز است آمادگی لازم را داشته باشد. اگر این تعمیرات به موقع انجام نشود، امکان بروز حادثه در شبکه وجود دارد و تامین برق پایدار با چالش مواجه می‌شود.

ساناز جعفرزاده مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بهره برداری تولید برق حرارتی در خصوص انجام برنامه‌های تعمیراتی می‌گوید: در برنامه تعمیراتی 1402-1403، رکوردی که رقم خورد اتمام بیش از 103 هزار مگاوات تعمیرات نیروگاهی بود و نیروگاه‌ها تحت تعمیرات پیشگیرانه قرار گرفتند. این برنامه تعمیراتی که از مهر 1402 آغاز شد و طبق برنامه ریزی در نیمه اردیبهشت 1403 به منظور آمادگی برای پیک تابستان به پایان رسید.

انجام حجم بیشتر تعمیرات نیروگاهی در مدت زمان کوتاه‌تر نسبت به سال گذشته

او افرود: از پایان شهریور تا ابتدای خرداد، فصل تعمیراتی معمول ما است که 97 هزار مگاوات، تعمیراتی بود که در سال گذشته انجام دادیم. حجم تعمیراتی که امسال انجام شد با وجود اینکه نسبت به سال گذشته افزایش داشته، اما در مدت زمان دو ماه کوتاه‌تر محقق شد.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به اینکه تولید روزانه نیروگاه‌های حرارتی از مرز یک میلیون مگاوات ساعت انرژی عبور کرده است، گفت: این میزان پتانسیل تولید انرژی روزانه این واحد‌ها با ظرفیت و قابلیت تولید 51 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی تامین شده است.

ظرفیت تولید نیروگاه‌های حرارتی در اوج مصرف روزانه 47 هزار مگاوات و در پیک شبانه بیش از 48 هزار مگاوات است. به گفته مسئولان صنعت برق ضریب آمادگی تولید برق نیروگاه‌های کشور در فصل گرم امسال به بالای 98 درصد رسیده و این در حالی است که رقم آمادگی نیروگاه‌ها در سطح جهانی حدود 95 درصد است.

خبرنگار: امیرمحمد درویشی