یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

آمار عجیب و نگران‌کننده مهاجم پرسپولیس

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
آمار عجیب و نگران‌کننده مهاجم پرسپولیس

شهاب زاهدی برای پرسپولیسی‌ها آورده‌ای نداشته و یکی از معمولی‌ترین بازیکنان این تیم در سه هفته گذشته بوده است

هفته چهارم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران، امشب با انجام سه دیدار به پایان می‌رسد تا پرونده این هفته، پیش از فیفادی و اردوی تیم ملی بسته شود. در حساس‌ترین بازی روز، قرار است پرسپولیس در اهواز به مصاف تیم بحران‌زده فولاد برود تا پیش از بازی سرنوشت‌ساز دربی که قرار است در هفته پنجم برگزار شود، به چیزی غیر از کسب سه امتیاز فکر نکند.

یحیی و شاگردانش در شرایطی راهی اهواز شده‌اند که در هفته سوم، دو امتیاز مهم را در دیدار خانگی‌شان در آزادی، مقابل ذوب‌آهن از دست دادند و حالا با توجه به برد این هفته استقلال مقابل همنام خوزستانی‌اش، چاره‌ای به غیر از کسب برد ندارند. رقیب پرسپولیس در این دیدار، در فصل جاری نشانی از قدرت همیشگی نداشته؛ ولی مسئله اینجاست که شاید اخراج علیرضا منصوریان، سرمربی فولاد، شوک مثبتی به این تیم بدهد و آن‌ها بتوانند پرسپولیس را از رسیدن به برد محروم کنند.

پرسپولیس هم البته تیم چندان قدرتمندی در خط حمله، در این فصل نشان نداده و هنوز همان بحران همیشگی که نداشتن مهاجم تمام‌کننده و کاربلد است، سرخ‌پوشان تهرانی را آزار می‌دهد. یحیی و تیمش بازی‌های فصل 23 را با برد استارت زدند و دو پیروزی مشابه یک بر صفر برابر آلومینیوم و تراکتور، آن‌ها را به تقابل با ذوب‌آهن فرستاد. در شرایطی که به نظر می‌رسید همه چیز مهیاست تا این تیم نهمین امتیازش در لیگ برتر را هم کسب کند، اشتباه سروش رفیعی و جاگیری بد علیرضا بیرانوند، یک گل به خودی نابهنگام را موجب شد تا پس از کلی تلاش و سختکوشی، این تیم فقط بتواند گل مساوی را بزند و یک امتیاز کسب کند.

آن تساوی، نه‌تنها به نوار برد‌های پرسپولیس در فصل جاری پایان داد؛ بلکه کلا نوار برد‌های این تیم در سال 1402 را هم پاره کرد. سرخ‌های تهرانی از ابتدای سال 1402 که در نیم‌فصل دوم فصل گذشته بود تا قبل از بازی با ذوب‌آهن، 12 برد در کارنامه داشتند که رکورد بی‌نظیری محسوب می‌شد. به غیر از آن، تساوی با ذوب‌آهن، یحیی را هم در حسرت بزرگی قرار داد؛ او می‌توانست صدمین بردش با پیراهن پرسپولیس در قامت یک سرمربی را جشن بگیرد که این مورد هم به تعویق افتاد.

نه آن پاره‌شدن نوار پیروزی و نه شاید از دست دادن دو امتیاز دیدار خانگی، هیچ‌کدام نمی‌تواند در این مقطع به اندازه بحرانی که پرسپولیس در خط حمله دارد، نگران‌کننده باشد. پرسپولیس در این فصل از سه بازی، سه گل زده دارد که دو تا از آن‌ها را مدافعان تیمش زده‌اند و دیگری را هم یک هافبک. علی نعمتی در دیدار اول ناجی پرسپولیس شد. یحیی می‌گوید خودش هم نمی‌داند نعمتی از کجا پیدا شد و آن توپ را تبدیل به گل کرد. در دیدار دوم برابر تراکتور هم که اشتباه کشنده حسین پورحمیدی، دروازه‌بان تراکتور، سعید صادقی را در بهترین و ساده‌ترین حالت ممکن برای گل‌زنی قرار داد و او دروازه خالی را گشود. در سومین دیدار هم باز مدافع این تیم یعنی گئورگی گولسیانی بود که از روی نیمکت بلند شد، به‌عنوان مهاجم به خط حمله فرستاده شد و نهایتا با یک ضربه سر، یک امتیاز برای پرسپولیس گرفت. این به آن معنی است که مهاجمان یا بهتر است عنوان شود مهاجم پرسپولیس در این فصل خطری برای دروازه رقبا نداشته.

پاشنه آشیل پرسپولیس نه در این مدت، بلکه در دو، سه فصل اخیر دقیقا همین خط بوده است؛ اگر یورگن لوکادیا که حضور کوتاه‌مدت، ولی تأثیرگذاری داشت، از دایره خارج شود، پرسپولیس در فصول اخیر هرگز مهاجم به‌دردبخوری نداشته و تغییرات در این فصل هم ثابت کرده این معضل همچنان باقی است. یحیی بعد از قطع همکاری با شیخ دیاباته و لئاندرو پریرا، مهدی عبدی، مهاجم جوان تیمش را هم به تراکتور فرستاد (او تک گل تراکتور در این هفته را زد) تا فقط دلخوش به داشتن شهاب زاهدی باشد؛ ولی مسئله اینجاست که شهاب برای پرسپولیسی‌ها آورده‌ای نداشته و یکی از معمولی‌ترین بازیکنان این تیم در سه هفته گذشته بوده است.

زاهدی بازیکن تیم زیر 19 سال پرسپولیس بود و در لیگ چهاردهم، به تیم بزرگسالان اضافه شد. در آن برهه در پرسپولیس، زیاد فرصت بازی پیدا نکرد و در لیگ شانزدهم قرضی به ماشین‌سازی رفت. باوجود‌این، زمانی که از ایران خارج شد تا سر از ایسلند درآورد، رفته‌رفته برای خودش اسم و رسمی دست‌وپا کرد. او در لیگ‌های ایسلند، اوکراین و مجارستان بازی کرد و چه‌بسا اگر حمله روسیه به اوکراین صورت نمی‌گرفت، همچنان مشغول بازی در همان لیگ اوکراین بود؛ چرا‌که آمار خوبی از خودش به جا گذاشته بود و در یک فصل توانست 10 بار گل‌زنی کرده و عنوان سومین گل‌زن برتر آن لیگ را به خود اختصاص دهد. جنگ اوکراین باعث شد زاهدی به صورت قرضی به فوتبال مجارستان برود. او فصل گذشته در لیگ این کشور هشت گل برای پوشکاش زد و نهایتا با اتمام قرارداد قرضی‌اش با پوشکاش و قرارداد دائمی‌اش با تیم اوکراینی، پذیرفت پس از سال‌ها دوباره به پرسپولیس برگردد و پیراهن این تیم را به تن کند؛ ولی بازگشتش چندان دردی را از یحیی و تیمش در خط حمله دوا نکرده است. درست است که تازه فقط سه هفته از شروع لیگ برتر می‌گذرد؛ اما نداشتن اعتماد‌به‌نفس لازم نزد این بازیکن، باعث شده آمار بسیار بدی در لیگ برتر برایش لحاظ شود. او در سه بازی گذشته پرسپولیس که در ترکیب حضور داشته، لمس توپ‌های فراوانی در زمین داشته؛ ولی تا به الان نه‌تن‌ها گلی برای پرسپولیس نزده، بلکه هیچ شوت در چارچوبی هم نداشته است!

این آمار برای مهاجمی که به‌تن‌هایی در خط حمله پرسپولیس بازی می‌کند و صاحب توپ‌های فراوانی می‌شود، به قدر کافی وحشتناک است. سه بازی بدون هیچ ضربه‌ای در چارچوب، عدم گل‌زنی و البته نداشتن اعتمادبه‌نفس لازم، رفته‌رفته تردید‌ها را نسبت به توانایی این بازیکن به وجود آورده است. دقیقا به همین خاطر است که به نظر می‌رسد دیدار امشب برابر فولاد، اهمیتی دوچندان برای این بازیکن دارد. او اگر می‌خواهد کماکان بعد از جذب مهاجم خارجی پرسپولیس، شانسی برای بازی‌کردن در ترکیب داشته باشد، باید نشان دهد شایستگی حضور در پیکان خط حمله پرسپولیس را دارد.

منبع: روزنامه شرق از میان اخبار

سپاهان 10 نفره هم حریف ندارد

3 روز سرنوشت‌ساز در انتظار پرسپولیس؛ مهاجم خارجی کیست؟

والیبال ایران درخطر از دست دادن المپیک

عصبانیت مردامند از سوال یک خبرنگار