چهارشنبه 18 مهر 1403

آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها خواهان جنگ صلیبی فرهنگی هستند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها خواهان جنگ صلیبی فرهنگی هستند

موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در برنامه «جریان» شبکه یک سیما به بررسی تاریخی و تمدنی تحولات اخیر در منطقه پرداخت و گفت: این وقایع سلسله بحث‌های سیاسی، نظامی و اجتماعی داشته که به نماز جمعه مقام معظم رهبری و تبیین ایشان از وقایع رسید. چندی پیش سید حسن نصرالله می‌گفتند در جهان اسلام متفکر زیاد است، اما اندیشمند کم است. به نظرم بزرگترین اندیشمند فعلی جهان اسلام مقام معظم رهبری هستند، که سایر متفکرین به پای ایشان نمی‌رسند.

نجفی ادامه داد: حضور مقام معظم رهبری در نماز جمعه اخیر بیشتر حاکی بُعد عملیاتی و راهبرد‌های سیاسی و نظامی بود. الان در کشور خودمان و جهان اسلام دو جریان حاکم است. یک جریان، جریان ما می‌توانیم و یک جریان ما نمی‌توانیم است. امروز جریان اول در قصه مقاومت خلاصه شده است. به نظرم می‌توانیم به مقاومت یک اسم دیگر هم بدهیم، که آن هویت است. جریان دوم همان جریانی است که در کشور خودمان از کمبود‌ها و یاس‌ها یا سازش‌ها سخن به میان آورده می‌شود. الان خیلی از حاکمان و سیاست‌مداران کشور‌های اسلامی در این مسیر حرکت می‌کنند.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: کشور‌های حوزه مقاومت که شامل عراق، یمن و لبنان می‌شوند، هر سه سبقه تمدنی قوی دارند. الان این کشور‌های ریشه‌دارترِ جهان اسلام هستند، که نسبت به حوزه مقاومت پیش‌قدم هستند. این جنگ بیشتر از آنکه جنگ صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها با ما و جبهه مقاومت باشد، جنگ تمدن غرب و جهان اسلام است. جهان اسلام مجدد خواهان برابری است، اما آنها به گفت‌وگوی تمدن‌ها قائل نیستند، بلکه خواهان جنگ تمدن‌ها هستند، که در نهایت باید به برتری تمدن غرب منجر شود. به نوعی می‌توان اسمش را جنگ صلیبی فرهنگی گذاشت. اگرچه الان جنگ نظامی می‌بینیم، ولی پشت صحنه آن جنگ تمدنی است.