دوشنبه 23 مهر 1403

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دستگاه‌های تشخیص کرونا به ازبکستان ارسال می‌کند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دستگاه‌های تشخیص کرونا به ازبکستان ارسال می‌کند

تهران - ایرنا - آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که تجهیزات تشخیص ویروس کرونا در اختیار موسسه پژوهش ویروس شناسی ازبکستان قرار خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری ترند به نقل از رسانه‌های ازبکستان، این کیت ها شامل تجهیزات شناسایی کووید -19 با استفاده از یک متد تشخیصی جدید بر اساس چرخه واکنشی PCR، دریافت، ثبت و پردازش مواد و جداسازی دی ان ای / آر ان ای است.

این تجهیزات و سامانه های آزمایشی به ارزش 70 هزار یورو تا اوایل ماه می (اواسط اردیبهشت) تحویل ازبکستان خواهد شد.

به گزارش ایرنا، ازبکستان که با حدود 34 میلیون نفر پرجمعیت ترین کشور آسیای مرکزی به شمار می‌رود، با همکاری آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال توسعه صنعت هسته‌ای است و اولین نیروگاه هسته‌ای این کشور متشکل از دو رآکتور VVER-1200 قرار است در سال‌های 2028 تا 2030 راه اندازی شود. این کشور با انرژی هسته ای بیگانه نیست و از 60 سال پیش دستی در کار تحقیقات فناوری های هسته ای داشته است. موسسه فیزیک هسته ای وابسته به آکادمی علوم ازبکستان از یک رآکتور تحقیقاتی 10 مگاواتی بهره برداری می کند. این کشور از سال 1994 عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده است.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی اواخر سال گذشته چهار پروژه در زمینه های ارتقای ظرفیت فنی، منابع انسانی، توسعه زیرساخت‌های هسته ای و تقویت ایمنی هسته ای در ازبکستان به تصویب رساند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی اواسط فروردین ماه اعلام کرد که تجهیزات تشخیص ویروس کرونا بر اساس علوم هسته ای به حدود 40 کشور جهان ارسال خواهد کرد. این روش "آر. ان. ای" ویروس کرونا را شناسایی می کند. این آژانس در بیانیه ای اعلام کرد که دهها آزمایشگاه در آفریقا، آسیا، اروپا، آمریکای لاتین و کاراییب تجهیزات و کیت های تشخیصی را دریافت خواهند کرد. اولین محموله از این تجهیزات به ارزش 4 میلیون یورو برای کشورهای ایران، مصر، کنیا، نیجریه، تایلند، ویتنام، کوبا، پرو و اروگوئه ارسال شد.

کاظم غریب آبادی نماینده جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی در وین اواسط فروردین ماه اعلام کرد که آژانس انرژی اتمی دو دستگاه تشخیص سریع کرونا به تهران ارسال می کند.

وزارت امور خارجه پاکستان نیز اواخر فروردین ماه اعلام کرد این کشور تجهیزات مقابله با کرونا شامل دستگاههای تشخیص سریع ویروس کرونا را دریافت می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی تجهیزات پزشکی با فن‌آوری هسته‌ای را جهت مقابله با ویروس کرونا در اختیار پاکستان قرار می‌دهد.

"عایشه فاروقی" اظهار داشت: به زودی چند دستگاه تشخیص سریع ویروس کرونا (PCR)، تجهیزات حفاظت شخصی کاربران دستگاه، تجهیزات مربوط به راه اندازی و ارتقاء و کالیبره کردن و کیت های مخصوص تشخیص ویروس کرونا به پاکستان ارسال می شود.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دستگاه‌های تشخیص کرونا به ازبکستان ارسال می‌کند 2