پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

ابوالقاسمی: طرح مسطورا اثرات بلند مدتی بر مخاطبین خواهد داشت

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
ابوالقاسمی: طرح مسطورا اثرات بلند مدتی بر مخاطبین خواهد داشت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، طرح قرآنی مسطورا باهدف «زندگی با آیه‌ها» قصد دارد آیات قرآن را در متن زندگی اقشار گوناگون مردم و در تمام رده‌های سنی وارد کند. این طرح از ابتدای ماه مبارک رمضان امسال کلید خورد و بنا است تا طی 3 سال 150 فراز قرآنی به گفتمان عمومی تبدیل شود، به‌گونه‌ای که این فراز‌ها به‌صورت فراگیر و مانند ضرب‌المثل در بین مردم جا بیفتد. آیاتی که اگر برای عموم مردم متدین...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، طرح قرآنی مسطورا باهدف «زندگی با آیه‌ها» قصد دارد آیات قرآن را در متن زندگی اقشار گوناگون مردم و در تمام رده‌های سنی وارد کند. این طرح از ابتدای ماه مبارک رمضان امسال کلید خورد و بنا است تا طی 3 سال 150 فراز قرآنی به گفتمان عمومی تبدیل شود، به‌گونه‌ای که این فراز‌ها به‌صورت فراگیر و مانند ضرب‌المثل در بین مردم جا بیفتد. آیاتی که اگر برای عموم مردم متدین جامعه تبیین و به زندگی روزمره آن‌ها وارد شود، زمینه‌ساز ایجاد جامعه قرآنی خواهد شد. محفل که نه تنها در مقام یک برنامه تلویزیونی، بلکه به عنوان یک روش جدید زندگی مردم را با قران گره زده، به طرح موضوعی قرآن پرداخته است.

حفظ موضوعی قرآن مهمترین کار در طول زندگی

احمد ابوالقاسمی مجری برنامه محفل، قاری بین‌المللی قرآن کریم و مدیر اسبق رادیو قرآن، در گفت‌وگویی با دانشجو در رابطه با اهمیت طرح مسطورا گفت: «حفظ موضوعی قرآن مهم‌ترین کاری است که یک انسان در طول زندگی‌اش باید انجام دهد؛ چون اگر کسی بدون آگاهی و بدون قرآن بخواهد زندگی کند چیزی از زندگی‌اش متوجه نخواهد شد. همان‌طور که امام محمدباقر (ع) می‌فرماید: اگر مسلمان بخواهد ازغافلان و بی‌خبران نباشد بایستی روزانه حداقل ده آیه از قرآن بخواند.»

او تأکید کرد: «حفظ موضوعی قرآن کمک می‌کند تا افراد موضوعاتی که بیشتر با آن‌ها سروکار دارند را بیاموزند.»

چشیدن طعم شیرین حفظ قرآن با طرح مسطورا

این قاری قرآن با اشاره به محتوای طرح مسطورا افزود: «مهارت‌های سبک زندگی امروزی که خیلی مورد نیاز ما است در بعضی آیات مورد اشاره قرار گرفته و حفظ موضوعی باعث می شود تا این آیات به زندگی ما ورود پیدا کند. همچنین حفظ این آیات باعث می‌شود تا فرد سریع‌تر به نتیجه استفاده از مفهوم قرآن برسد.»

ابوالقاسمی گفت: «حفظ موضوعی برخلاف حفظ ترتیبی به‌نوعی باعث ایجاد انگیزه در افراد می‌شود. طرح مسطورا یک هدف کوتاه‌مدت است که با چشاندن طعم شیرین حفظ قرآن می‌تواند اثرات بلند مدتی در مخاطبین داشته باشد.»

مسطورا، اولین و فراگیرترین طرح هم‌افزای ملی

او با بیان اینکه طرح مسطورا اولین و فراگیرترین طرح هم‌افزای ملی است، اظهار کرد: «در ماه رمضان امسال همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها از جمله وزارت ارشاد، وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت علوم، صداوسیما، سازمان اوقاف و... پشت این طرح ایستاده‌اند تا ان‌شالله این 50 آیه را به‌نوعی به گوش مردم برسانند.»

ابوالقاسمی افزود: «برنامه محفل همچون سال گذشته با میزبانی بنده، حامد شاکرنژاد، حجت الاسلام قاسمیان، حسنین الحلو از عراق، رضوان درویش از سوریه و اجرای رسالت بوذری روی آنتن شبکه سه خواهد رفت و در این برنامه به طرح ملی مسطورا پرداخته شده است.»

او تأکید کرد: «یک میلیون جلسه و محفل قرآنی برای ماه مبارک رمضان در مساجد پیش‌بینی‌شده است و ضرورت دارد در این محافل قرآنی این طرح اطلاع‌رسانی شود.»

طرح حفظ موضوعی شروعی برای تربیت حافظان قرآن

این قاری قرآن دررابطه‌با تأثیر طرح مسطورا در نزدیک‌شدن به تربیت 10 میلیون حافظ قرآن گفت: «طرح حفظ موضوعی قرآن ممکن است شروع خوبی برای تربیت حافظان بیشتری باشد؛ اما برای رسیدن به تربیت 10 میلیون حافظ قرانی که مورد انتظار مقام معظم رهبری است، ما باید از شیوه‌های دیگری هم استفاده کنیم و قطعاً تنها با طرح مسطورا به این هدف نخواهیم رسید.»

اثرگذاری برنامه محفل و طرح مسطورا در انس مردم با قرآن

ابوالقاسمی برنامه‌هایی مثل محفل و طرح مسطورا را زمانی اثرگذار دانست که به آن‌ها پرداخته شود. او گفت: «امام رضا (ع) می‌فرمایند اگر مردم محاسن صحبت‌های ما را بدانند حتماً تبعیت می‌کنند؛ لذا به هر اندازه که ما برنامه و طرح‌های خوبی ارائه دهیم به همان اندازه مردم استفاده بیشتر و بهتری می‌کنند. مردم آمادگی حفظ قرآن را دارند و این ما هستیم که با انتقال درست پیام‌ها و اجرای درست طرح و برنامه‌ها باید زمینه جذب مردم به قرآن را فراهم کنیم.»