جمعه 14 اردیبهشت 1403

اتمام پروژه‌های مشارکتی مسکن اندیشه 5 سال پس از کلنگ‌زنی / افتتاح 1000 واحد تا پایان شهریور 1402

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
اتمام پروژه‌های مشارکتی مسکن اندیشه 5 سال پس از کلنگ‌زنی / افتتاح 1000 واحد تا پایان شهریور 1402

درحالی بیش از 4 سال از آغاز ساخت پروژه‌های مشارکتی مسکن اندیشه می‌گذرد که مدیرعامل عمران این شهر از تحویل این پروژه‌ها در خردادماه سال آینده خبر داد.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مهدی مسلم‌خانی در نشست خبری با یادآوری این‌که پروژه‌های عمرانی که قرار است افتتاح شود از سال 98 آغاز شده است، اظهار کرد: شرکت عمران شهر جدید اندیشه مجموعه‌ای است که به صورت هزینه - درآمد اداره می‌شود و بودجه دولتی به ما اختصاص نمی‌یابد. در این راستا وظیفه داریم از منابعی که دولت در اختبار ما قرار داده حفاظت کرده و آنها را تبدیل به احسن کنیم. طرحی به نام مولدسازی در دولت مطرح شده که در این رابطه شرکت عمران اندیشه از گذشته اقدامات مربوط را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: بر این اساس اراضی دولت را به پروژه‌های مشارکتی تبدیل کرده‌ایم تا ارزش افزوده‌ای را برای دولت ایجاد کرده و آنرا در جاهایی که لازم است هزینه کنیم.

وی با اشاره به این‌که تلاش کرده‌ایم از منابع محدود تا آنجاییکه ممکن است بیشترین ارزش‌افزوده داشته باشیم، افزود: تقریبا در زمین‌های در اختیار شرکت عمران، موضوع ارزش‌افزوده را پیگیری کرده‌ایم. نتیجه این برنامه در حال ساخت 2300 واحد مسکونی و 200 واحد تجاری با مشارکت بخش خصوصی بوده است.

پیشرفت کُند پروژه طرح ملی مسکن در شهر جدید اندیشه + تصاویر

وی بیان کرد: تا پایان شهریور ماه بیش از 1000 واحد مسکونی افتتاح شده و قابل بهره‌برداری خواهد بود.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید اندیشه در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر این‌که پروژه‌های مشارکتی مسکن سال 98 آغاز شد و قرار بود 2 ساله ساخته شود، چرا ساخت این واحدهای مسکونی طولانی شده است، اظهار کرد: قرار نبود این واحدها 2 ساله ساخته شود، برای ساخت این واحدها هیچ وقت برنامه زمانبندی 2 ساله اعلام نکرده‌ایم. ما یک برنامه زمانبندی داشتیم که بر اساس آن ساخت واحدها طبق قرارداد شروع شد.

مسلم‌خانی ادامه داد: 2 سال زمان اجرایی کار را بر مبنای تاخیرات مجاز هم بررسی می‌کنیم؛ در این مدت (زمان ساخت پروژه مشارکتی مسکن) سخت‌ترین دوره را در سال‌های 99، 1400 و 1401 برای کارهای عمرانی داشتیم که دلیل آن ویروس کرونا، تعطیلی شدن تولیدی‌ها، اتفاقات سال 98 و... بود که باعث شد پروژه بر اساس زمانبندی پیش نرود و مجبور به توقف ساخت شدیم.

وی یادآور شد: در زمان کرونا از ستاد ملی کرونا بارها ابلاغ داشتیم که کارگاه‌های ساختمانی باید تعطیل شوند. این تعطیلی نیز جزو تاخیرات مجاز سازنده پروژه است که به مدت قرارداد اضافه می‌شود. ضمن این‌که بعد از شروع عملیات اجرایی در برخی پروژه‌ها از جمله پروژه مرکز شهر، دچار تغییرات در ساخت، متریال ساخت، مصالح ساختمانی و... داشتیم که به همین دلیل، زمان پروژه را افزایش داد.

وی بیان کرد: به‌عنوان مثال در سازه برخی پروژه‌ها از یک طرح جدید دانش بنیان استفاده کردیم که همین باعث تاخیر در انتخاب سازنده و مصالح ساختمانی شد.

مدیرعامل شرکت عمران اندیشه در پاسخ به این‌که این تغییرات در حین اجرای پروژه اجرایی شد و دلیل آن چه بود، گفت: این تغییر به دلیل با کیفیت تر شدن پروژه بود. دولت در سهم خودش واگذاری نداشته و شریک سازنده (شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران) اگر واگذاری و پیش فروش داشته و اگر تاخیر داشته قطعا باید پاسخگوی آن بوده و جریمه‌های آنرا پرداخت کند.

مسلم‌خانی در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم در خصوص قیمت ساخت پروژه‌ها، اظهار کرد: قیمت تمام شده روز به جز هزینه های زمین که مصوب شده (برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن) امروز بالای 10 میلیون تومان است.

وی در عین حال تاکید کرد: در پروژه‌های مشارکتی چون کیفیت بالاتر است عدد دقیق روز قیمت ساخت را نمی‌توانیم اعلام کنیم. برای این کار بایدهزینه‌های مربوط به ساخت، مجوزها، زمین و... را محاسبه کنیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید اندیشه همچنین بیان کرد: وظیفه شرکت عمران در شهر تولید زمین و در اختیار قرار دادن آن به شرکت‌های خدمات‌رسان است. در بخش عمرانی نیز پروژه روباز (پیست اسکیت) در فاز 3، مسیر ره‌باغ و مسیر پیاده رو سلامت نیز جزو 2 پروژه‌هایی به شمار می‌روند که در دست احداث است.

مسلم‌خانی با اشاره به احداث و اجرای پروژه‌هایی در حوزه فرهنگی و...، گفت: در حوزه ایوان اندیشه، محل تجمع بانوان و فعالیت‌های گوناگون است که مدیریت آن در اختیار بانوان قرار می‌گیرد.

وی از بهره‌برداری 770 میلیارد ریال پروژه تا پایان سال خبر داد و با بیان این‌که به جای خام‌فروشی اراضی دولتی برای این زمین‌ها ارزش‌افزوده ایجاد کرده‌ایم، اظهار کرد: نگاه ما ارتقای کیفیت زندگی مردم بوده و منابع ایجاد شده برای همین منظور بوده است.

وی همچنین درباره مترو اندیشه گفت: واقعیت این است که برای غرب در حمل‌ونقل شهری یک خلاء به نام مترو داریم. ما سهمی در شرکت حمل‌ونقل ریلی غرب تهران نداریم و برنامه داریم برای دسترسی به ایستگاه اتمسفر مسیری را احداث کنیم تا به این ترتیب ترافیک جاده شهریار به سمت آزادی را کاهش دهیم.