یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

احتمال مذاکره اوکراین با روسیه قوت گرفت

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
احتمال مذاکره اوکراین با روسیه قوت گرفت

رئیس‌جمهور اوکراین برای دومین بار در یک ماه گذشته به مسئله مذاکره با روسیه اشاره کرد.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین بار دیگر آغاز مذاکرات صلح روسیه و اوکراین برای پایان جنگ را ممکن دانست.

خبر مرتبط روسیه دست به کار شد / حمله هوایی به دومین شهر بزرگ اوکراین

روسیه عصر دوشنبه به برج مخابراتی دومین شهر بزرگ اوکراین حمله کرد و در پخش برنامه‌های تلویزیونی این شهر اختلال ایجاد شد.

زلنسکی در گفت‌وگو با یک روزنامه‌نگار فرانسوی با اشاره به نشست صلح اوکراین که قرار است در ماه ژوئن به میزبانی سوییس برگزار شود، گفت: «فکر می‌کنم اگر همه ما (در نشست سوییس) اتفاق‌نظر داشته باشیم، سندی را با دست‌کم سه ماده آماده می‌کنیم تا مورد بررسی قرار گیرد. اگر تمام دنیا متقاعد شود که این مفاد عادلانه هستند، راهی پیدا می‌کنیم تا روسیه آن را بپذیرد.»

رئیس‌جمهور اوکراین در اواخر ماه میلادی گذشته هم در گفت‌وگویی از خواسته پیشین خود برای بازگشتن مرزهای دو کشور به وضعیت 1991 (پس از فروپاشی شوروی) عقب‌نشینی کرده و گفته بود مذاکرات می‌تواند بدون تحقق این شرط هم برگزار شود. او در آن زمان گفت اگر اوکراین بتواند وضعیت مرزهای 2022 (پیش از آغاز جنگ) را احیا کند، روسیه حاضر به مذاکره خواهد شد.

خبر مرتبط افشاگری از فشار اتحادیه اروپا و ناتو بر دو کشور در جهت حمایت از اوکراین

روزنامه فایننشال تایمز فاش کرد که اتحادیه اروپا و ناتو فشاری را علیه نخست‌وزیران یونان و اسپانیا وارد می‌کنند تا این کشورها سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته خود را به اوکراین بفرستند.

زلنسکی در گفت‌وگوی امروز خود با بیان اینکه نمی‌خواهد روسیه «تنها طرح دیپلماتیک کارآمد و توانای موجود برای پایان جنگ را نابود کند» گفت از کشورهای شرکت‌کننده در نشست صلح سوییس درخواست خواهد کرد تا مسکو را به پذیرش شروط کی‌یف وادار کنند.

در 15 و 16 ژوئن (26 و 27 خرداد) حدود 120 نفر از سران کشورهای جهان در سوییس گرد هم می‌آیند تا درباره صلح اوکراین گفت‌وگو کنند؛ اما وزیر خارجه سوییس اعلام کرده است که نمایندگان روسیه به این کنفرانس دعوت نخواهند شد.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.

احتمال مذاکره اوکراین با روسیه قوت گرفت 2
احتمال مذاکره اوکراین با روسیه قوت گرفت 3