جمعه 14 اردیبهشت 1403

ادامه فروش خودروهای انگلیسی در روسیه

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
ادامه فروش خودروهای انگلیسی در روسیه

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، این رسانه انگلیسی افزود: انگلیس همچنان خودروهای خود را از طریق کشورهای سابق اتحاد جماهیر شوروی سابق به روسیه می فروشد.

این گزارش افزود: در حالی که صادرات مستقیم خودروهای انگلیس به روسیه بعد از حمله به اوکراین در سال 2022 به صفر رسید، این کاهش با افزایش صادرات خودرو به کشورهای همسایه روسیه به ویژه جمهوری آذربایجان همراه بوده است.

اسکای نیوز نوشت: تحلیل ما که بر اساس داده های تجاری رسمی سازمان درامد و گمرکات سلطنتی (HMRC) انگلیس است، نشان می دهد که انگلیس سال گذشته خودروهایی را به ارزش 273 میلیون پوند به جمهوری آذربایجان صادر کرد. این امر افزایش 1860 درصدی را در مقایسه با دوره پنج ساله قبل از حمله به اوکراین نشان می دهد.

به نوشته این رسانه، افزایش صادرات به جمهوری آذربایجان نه تنها بی‌سابقه بود، بلکه به اندازه صادرات سالانه خودرو به روسیه در دو سال قبل از اعمال تحریم ها به ارزش تقریبی 330 میلیون پوند بوده است.

در کنار آمار سازمان درامد و گمرکات سلطنتی انگلستان، تحلیل اسکای نیوز از داده‌های تجارت بین‌المللی سازمان ملل نیز نشان می‌دهد درست در همان دوره‌ای که انگلیس افزایش بی‌سابقه‌ای در صادرات خودرو به جمهوری آذربایجان ثبت کرد، باکو نیز افزایش بی‌سابقه‌ای را در صادرات خودرو به روسیه داشت.

داده های اخیر با اظهارات منابع اسکای نیوز هماهنگ است که مدعی اند در حالی که خریداران خودروهای روسی از آلمان عمدتا آنها را از طریق کشور قرقیزستان ارسال کرده اند، اما آنها اغلب ترجیح می دهند از جمهوری آذربایجان به عنوان مسیری برای ارسال خودروهای انگلیسی استفاده کنند.

خودروسازان انگلیسی مدعی اند که دیگر به روسیه خودرو نمی فروشند. داده های دولتی نیز که توسط سازمان درامد و گمرکات سلطنتی انگلیس درباره کالاهای ترخیصی از این کشور جمع آوری شده است نشان می دهد که این خودروها به مقصد روسیه رسیده اند. ردیابی هر محموله ای از انگلیس پس از خروج از بندر غیرممکن است، به ویژه هنگامی که به کشور ثالث رسیده باشد.

با این حال، دولت انگلیس نگران از وجود منطقه خاکستری است که به موجب آن ممکن است کالاها از طریق کشورهای پیرامون شوروی سابق در قفقاز و آسیای مرکزی به روسیه ارسال شود.

خودرو از جمله اقلامی است که تحت تحریم های موسوم به دارای «کاربرد دوگانه» از روسیه ممنوع شده اند. ممنوعیت خاصی برای فروش خودروهای لوکس - که بیش از 42 هزار پوند ارزش دارند - به روسیه وجود دارد.

کارشناسان تحریم ها می گویند بخشی از مشکلات در جلوگیری از جریان کالا به روسیه از طریق کشورهای ثالث این است که ردیابی این محموله ها، پس از ورود به کشورهای دیگر بسیار دشوار و گاهی تقریبا غیرممکن است.

اسکای نیوز در بخشی از گزارش خود آورده است: در کل صادرات خودرو به آذربایجان در آمار تجاری این کشور برجسته است. در مدت چند سال این کشور که 10 میلیون نفر جمعیت دارد و تولید ناخالص داخلی آن به اندازه کشور غنا است، به شانزدهمین مقصد بزرگ صادرات صنعت خودرو انگلیس تبدیل شده و از اتریش، پرتغال و سوئد پیشی گرفته است.

این رسانه قبلا گزارش داده بود بسیاری از اقلام ممنوعه دیگر، از جمله مواردی که به عنوان سلاح تغییر کاربری داده شده اند، به کشورهای شوروی سابق در قفقاز و آسیای مرکزی، از جمله قرقیزستان و ارمنستان ارسال شده است. همه این کشورها افزایش شدیدی را در صادرات خود به روسیه ثبت کرده اند.