سه‌شنبه 17 مهر 1403

اراضی صنعتی قزوین به جای واگذاری، رهن و اجاره داده شوند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اراضی صنعتی قزوین به جای واگذاری، رهن و اجاره داده شوند

قزوین - ایرنا - نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: اراضی صنعتی قزوین به جای واگذاری، رهن و اجاره داده شوند تا از ایجاد بورس زمین در استان جلوگیری به عمل آید.

لطف الله سیاهکالی مرادی روز شنبه در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان قزوین، افزود: قزوین مورد توجه سرمایه گذاران است اما با مشکل توسعه از نظر زمین مواجه است چون 20 درصد زمین‌های آن اوقافی بوده و بدون کاربری مانده‌اند.

وی گفت: اگر این یک مشکل را حل کنیم، در توسعه استان می‌توانیم گام‌های بزرگی را برداریم.

سیاهکالی اضافه کرد: متاسفانه بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات، زمین ملکی را به عنوان وثیقه قبول می‌کنند در حالیکه این موضوع بورس زمین ایجاد می‌کند و تعدادی افراد برای بورس زمین در قزوین سرمایه گذاری می‌کنند.

وی با تاکید بر رهن و اجاره زمین به جای واگذاری، افزود: اگر ما در این خصوص از قاعده اوقاف استفاده کنیم و زمین را واگذار نکنیم دیگر بورس زمین ایجاد نشده و به محض تغییر کاربری قیمت زمین افزایش نمی‌یابد.

این نماینده افزود: به جای اینکه عرصه ملک، وثیقه بانکی قرار گیرد باید اعیان آن که شامل تکنولوژی و تجهیزات است به عنوان وثیقه پذیرش شود که در این صورت، می‌توانیم به هر میزان زمین از اوقاف دریافت کرده و در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم.

وی افزود: ما در زمینه واگذاری زمین مشکل داریم ولی با این کار می‌توانیم از بورس زمین جلوگیری کنیم و کسی که با این قاعده، حاضر به سرمایه گذاری می‌شود تولید کننده واقعی است.

سیاهکالی با اشاره به ظرفیت معادن استان، گفت: باید درصدی از درآمد معدن به ساکنان بومی آن مناطق تعلق گیرد که در این صورت، بسیاری از مشکلات معادن حل می‌شود.

وی گفت: متاسفانه از میزان درخواست‌های معادن در استان تنها 2.8 دهم درصد پاسخ داده می‌شود که این میزان پاسخگویی در شرایطی که نفت نمی‌توانیم بفروشیم و معدن بهترین گزینه صادرات غیرنفتی بوده، بسیار عجیب و نگران کننده است.

قزوین، اول استان کشاورزی بعد صنعتی است

نماینده شهرستان تاکستان نیز در این مراسم گفت: صادرکنندگان اگر وجود نداشته باشند تولیدات کشور مخصوصا در بخش کشاورزی و خشکبار زمین خواهد ماند.

رجب رحمانی افزود: بدترین زمان برای کشاورزان، هنگامی است که خریداری برای محصولات آنها نباشد بنابراین باید قدردان تجار و صادرکنندگان برای رفع این مشکل باشیم.

وی اضافه کرد: برای توسعه کشاورزی استان قزوین هرچقدر کار بشود جای دارد چون قیمت محصولات آن مانند پسته و کشمش از جاهای دیگر گرانتر است و در مدت زمان اندکی به پایتخت می‌رسد.

رحمانی با تاکید بر توسعه متوازن در استان، گفت: ما منطقه ویژه اقتصادی در غرب استان و شهرک گلخانه‌ای سه هزار هکتاری داریم و باید توسعه متوازنی در استان صورت گیرد نه اینکه همه صنایع در شهرک کاسپین مستقر شوند.

وی با بیان اینکه متاسفانه جای صنایع تبدیلی در استان خالی است، گفت: قزوین در گام نخست، استان کشاورزی و بعد صنعتی است و باید صنایع تبدیلی در این استان رشد کند.

بانک‌ها به جای تسهیلگری، تصدی‌گر شده‌اند

دیگر نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت: صنعتگران و تولیدکنندگان در روزهای تحریم و جنگ عظیم اقتصادی در پیشانی کار قرار دارند و مدافعان حریم صنعت کشور هستند.

فاطمه محمدبیگی افزود: ما با چالش‌های عمده‌ای در حوزه اقتصاد و صنعت مواجه هستیم و برای رفع موانع تولید به حمایت بانک‌ها نیاز داریم ولی گویی حمایتی از بانک‌ها در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

این نماینده گفت: متاسفانه بانک‌ها به جای اینکه تسهیلگر باشد تصدی‌گر شده‌اند در حالیکه باید تصدی‌گر صنعت خود صنعتگران باشند.

وی اضافه کرد: استان قزوین 15 شهرک و تعدادی شهرک‌های خصوصی صنعتی دارد ولی شرکت برق منطقه‌ای در استان زنجان مستقر است و صنعتگران باید یکسال برای تامین برق واحد تولیدی خود در نوبت بمانند.

این نماینده گفت: بسیاری از محصولات صنعتی و تولید برق در استان صورت می‌گیرد ولی سود آن به جیب استان نمی‌رسد و باید در این زمینه بازنگری صورت گیرد.

*س_برچسب‌ها_س*